У той час як Туреччина готує переговори з РФ щодо відновлення зернової угоди, а США мають намір продовжувати тиск на Росію для відновлення експорту українського зерна морськими шляхами, Україна почала агресивніше відповідати на російські удари по наших портах. Так, 4 серпня український морський дрон завдав удару по десантному кораблю РФ "Оленегорский горняк" у Новоросійську. А 5 серпня в Керченській протоці подібним надводним безпілотником атакували російський (підсанкційний) нафтовий танкер SIG. Про що говорять ці морські битви? Чи можна йти на поступки Росії, яка потребує послаблення низки санкцій заради відновлення зернової угоди? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.
Удар по кораблю Оленегорский горняк. Фото: із відкритих джерел
Варто атакувати росіян у морі всюди, де можемо дістати
Генерал-лейтенант, колишній заступник начальника Генштабу ЗСУ (2006-2010 рр.) Ігор Романенко розмірковує так:
"У Чорному морі Путін намагався підняти ставки у зерновій угоді. З переукладанням її на більш вигідних для РФ умовах, з ослабленням низки санкцій. Про це був і сам вихід із угоди (заздалегідь продуманий, як запевняє наша розвідка), і ракетно-дронові удари по портах та інфраструктурі навколо Одеси, а також по річковому порту Рені. Крім того, Росія попередила, що атакуватиме будь-які кораблі, які йдуть у наші порти. У відповідь прозвучала українська заява щодо військової небезпеки для чорноморських портів
противника.
Мова про Анапу, Новоросійськ, Геленджик, Туапсе, Сочі, Тамань. Після цього росіяни спробували дати задню, запевняючи, що їх не так зрозуміли. Мовляв, жодних судів атакувати вони не будуть, йдеться виключно про огляд. Але вже було пізно".
Ігор Романенко нагадує, що наші військово-морські сили та спецслужби провели спільну операцію, вдаривши спочатку по порту в Новоросійську, де був підбитий "Оленегорский горняк", а потім і по танкеру SIG у Керченській протоці.
"Плюс – дісталося нафтовому хабу, розташованому у морі в районі Новоросійська. Тим самим було продемонстровано, що морський потенціал Росії може бути різко знижено. І що за атаки на наші морські порти прийде і вже надходить розплата", – наголошує експерт.
Він звертає увагу, що морські дрони, які так знатно зіпсували окупантам нерви, раніше були показані на виставці в Туреччині. Нині ж вони продемонстрували свої можливості.
"Ще до атак на російський десантний корабель і танкер відбулася телефонна розмова, що довго відкладається, між російським диктатором Путіним і турецьким президентом
Реджепом Ердоганом,
зацікавленим у нормальному функціонуванні зернового коридору. І на кінець серпня начебто планується путінський візит до Туреччини. Враховуючи, що російське керівництво розуміє лише силові підходи, нам слід до цього візиту продовжувати морські атаки за допомогою дронів, які продемонстрували свою ефективність, – упевнений генерал. – І як Путін постійно піднімає градус, щоб потім вийти на вихідні позиції, утримати те, що хоче утримати, отримати те, що хоче отримати, так і нам тепер необхідно підвищувати градус. Атакувати росіян у морі всюди, де можемо дістати. Змусивши їх не просто припинити ракетно-дронові удари по наших портах, а й повернутися до зернової угоди з більш розширеними для українських південних портів можливостями. І тоді, можливо, цивільне судноплавство в їхніх портах може почуватися більш-менш спокійно". Наслідком ескалації у Чорному морі стало збільшення вартості зерна на світовому ринку
Економічний експерт, президент Інвестиційної групи "УНІВЕР" Тарас Козак наголошує, що з початку серпня правила гри в Чорному морі суттєво змінилися не на користь Росії.
"Ці зміни поки що не такі помітні для нас. Але у світі вже мають певні наслідки, – зазначає він. – Суть у тому, що у гру з загрозою судноплавства в даному регіоні, в яку активно грала РФ, почала грати й Україна. Нагадаю, що Росія намагалася показати, що саме вона контролює ситуацію в Чорному морі. Мовляв, судна, які йдуть до українських портів (або звідти), знаходяться під загрозою, розглядаються нею як
законні цілі.
У відповідь Міноборони України попередило, що з 21 липня всі судна, що прямують в акваторії Чорного моря в напрямку морських портів РФ (і українських, що знаходяться на тимчасово окупованій території), можуть розглядатися нами як такі, що перевозять вантажі військового призначення, "з усіма відповідними ризиками". Крім того, Україна нещодавно ще раз оголосила про воєнну загрозу судноплавству в акваторії шести російських чорноморських портів. Зрозуміло, що під прицілом і всі окуповані українські порти – як у Чорному, так і в Азовському морях. І судна, які йтимуть туди (звідти), автоматично являються такими, що порушують правила поведінки в українських територіальних водах".
Це означає, пояснює експерт, що у цих водах, які Україна визнала небезпечними, вона може застосовувати військову силу до будь-яких кораблів. Це автоматично (через нові ризики) істотно підвищує ціну страхування та перевезень з цих портів. А деякі компанії просто відмовляються страхувати такі перевезення.
"Наслідком ескалації у Чорному морі вже стало збільшення вартості зерна на світовому ринку. Плюс — страждають у принципі будь-які морські перевезення чогось російського (тієї ж нафти) у цьому регіоні, – розповідає Тарас Козак. – Не дивно, що РФ вже не відчуває тих вигод, які, як думала, отримає через вихід із зернової угоди та терористичних ударів по
українських портах та зернових терміналах.
Коли вона диктувала правила перевезень у Чорному морі. Тепер ситуація починає грати проти самої країни-агресора". Експерт звертає увагу, що Москва вже пішла на поступки. Мовляв, вона не атакуватиме суда, які йдуть в Україну. Лише зупиняти їх на огляд.
"Продовжувати агресивну риторику РФ вже не вигідно. Їй набагато важливіше, щоб її перевезення не зупинилися, а в ідеалі – росли. Для чого потрібна деескалація. Як саме це станеться – поки що не ясно. Але немає сумнівів, що Україна та її союзники не повинні йти на поступки РФ, яка потребує послаблення санкцій щодо низки позицій, – упевнений Тарас Козак. – Правильно Україна зробила, що
підвищила ставки,
атакувавши російські танкер та десантний корабель, назвавши потенційно небезпечні порти країни-агресора. Тепер уже Росія, а не ми, має шукати вихід із ситуації, рятуючи власні морські перевезення у Чорному морі". Читайте також на порталі "Коментарі" — які очікування від візиту путіна до Туреччини – навіщо це Ердогану.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.