Головна Новини Суспільство Війна з Росією Кого варто мобілізувати в першу чергу: чому закон про мобілізацію переписують по-новому
commentss НОВИНИ Всі новини

Кого варто мобілізувати в першу чергу: чому закон про мобілізацію переписують по-новому

Мобілізаційний закон зразка 1992 року треба було змінювати, бо ситуація з того часу кардинально змінилася

16 січня 2024, 18:20 comments13064
Поділіться публікацією:

У вівторок, 16 січня, Верховна Рада ухвалила в цілому законопроєкт №10062 щодо реєстрів для військового обліку. А ось новий варіант проєкту закону про мобілізацію замість того, що парламент повернув уряду на доопрацювання, з'явиться приблизно за місяць. Про це заявила заступник міністра оборони Наталія Калмикова. Експерти розповіли порталу "Коментарі", які помилки влада вже зробила щодо цього документа, а також – як зробити мобілізацію більш ефективною.

Кого варто мобілізувати в першу чергу: чому закон про мобілізацію переписують по-новому

Мобілізація в Україні. Фото: з відкритих джерел

У нас величезна армія тих, хто служить у воєнізованих структурах

Генерал армії України, екс-глава Зовнішньої розвідки України (з 2005 по 2010 роки) Микола Маломуж наголошує, що законопроєкт, який було внесено до Ради 25 грудня, був абсолютно "сирим" і не прохідним.

За словами експерта, там не лише прописувалися численні порушення чинного законодавства і навіть Конституції (про що говорили і наші юристи, і уповноважений з прав людини, і закордонні партнери), але він ще й нічого не давав у плані реальної ефективної мобілізації, у плані ротації, у плані посилення наших позицій на фронті та армії в цілому.

"Замість того, щоб намагатися протягнути репресивний законопроєкт, який мав на увазі залучення маси правоохоронців у процесі "вилову" військовозобов'язаних, слід подумати про те, як цих правоохоронців, інших представників силового блоку залучити до лав ЗСУ. І законодавчими заходами, і постановами Кабміну щодо реалізації цих заходів", – вважає генерал.

У нас, пояснює він, величезна армія тих, хто служить у воєнізованих структурах, приймав військову присягу, але не поповнив у такий складний час ряди збройних сил.

"Навіть держслужбовців це стосується. У роки Другої світової в СРСР закрилося безліч різноманітних райкомів, на яких висів напис "Всі пішли на фронт!". Тому що треба бути саме там, де треба, а не хочеться, де зручніше. Існує дуже великий резерв швидкого поповнення. Він не вимагатиме тривалого навчання, бо має відповідні навички. З такого контингенту можна формувати штурмові бригади, розвідувальні підрозділи, технічні, артилерійські тощо", – упевнений Микола Маломуж.

Мова, уточнює він, про представників Територіальної оборони, МВС (там близько 320 тисяч осіб, з яких 70 тисяч цілком можна направити до лав ЗСУ, вважає генерал), Нацгвардії, спецслужб.

"Так ми можемо зібрати до півмільйона людей. Протягом двох-трьох місяців. Паралельно проводячи мобілізацію інших громадян України. Я вітаю запровадження електронних реєстрів військовозобов'язаних. Але дуже важливо і те, щоб під час призову зверталася увага на спеціалізацію. Спецназ не повинен сидіти в окопах. Не всі можуть працювати пілотами дронів, керувати засобами РЕБ, не всі – бути в піхоті, танкістом, розвідником тощо. Так не треба хапати всіх, без розбору, і латати ними ті чи інші "дірки" бездумно. Людина, яка має певні навички, принесе в рази більше користі саме там, де може їх застосувати. І рекрутинг у цьому сенсі – добра справа", – визнає експерт.

Важливими, за його словами, є соціальні пакети, стимулюючі фактори.

"Це продумати складніше, ніж тупо ловити людей на вулицях чи в тренажерних залах. Але розумний, професійний підхід дає і більший ефект. Сподіваюся, такі підходи ми побачимо в новому мобілізаційному законопроєкті, – каже генерал. — Ротація, звичайно, потрібна, але не скопом. Поетапно. Щоб ті чи інші підрозділи не втратили боєздатність. Важливо передати свій досвід новоприбулим на фронт".

Наразі проєкт закону про мобілізацію йде по колу

Експерт з питань сектору оборони та безпеки Олег Старіков міркує так:

"Мобілізаційний закон зразка 1992 року треба було міняти. Тому що ситуація (і геополітична, і в Україні) з того часу кардинально змінилася. Але займатися цим мали професійні політики, грамотні юристи. А в нас, на жаль, це робили непрофесіонали".

І все, що відбувається зараз навколо такого важливого проекту закону – наслідок саме таких непрофесійних дій, упевнений експерт.

"Зрештою, не розуміючи суті процесів мобілізації, вони написали те, що написали. І оприлюднення цього передбачувано викликало багато обурень – і в українському суспільстві, і в частині грамотнішого політикуму, і навіть у наших закордонних партнерів (там же маса порушень прав і свобод людини!). Тоді "активісти", які все це понаписували, схопилися за голову. І почали намагатись перекласти всю відповідальність за свій "шедевр" на військових. Але – не тут було! Ця війна призвела до революції в українських ЗСУ, створення реальної військової еліти України, якої в нас не було раніше. І ця військова еліта не стала тупо брати під козирок і визнавати провину, якої за нею не було. Вона дала зрозуміти, що просто озвучує свої потреби, а організація мобілізації-демобілізації — справа політиків і чиновників. Так і у законі прописано. Так що – виконуйте! Загалом непрофесійні політики отримали удар ще й від військових. Які, до речі, мають повноцінну підтримку народу", – наголошує Олег Старіков.

За його словами, коли Верховна Рада зрозуміла, який жахливий законопроєкт намагаються провести через неї, що "тихе життя" (коли гроші йдуть, а ти тупо за щось голосуєш, не особливо вникаючи) може закінчитися, а імена нардепів, які за таке проголосують будуть вписані в історію України як приклад ганьби – вона злякалася та стрепенулась.

"І окремі нардепи, особливо опозиційної спрямованості, різко активізувалися. Як той же Разумков, та сама Тимошенко. І дали бій спробі протягнути цей законопроєкт. Бій в інформаційному плані, бо цей недопроєкт, як ми знаємо, навіть не дістався зали засідань. Критикували жорстко. Причому не лише опозиціонери. Критикувала і частина "слуг", і омбудсмен. У Верховній Раді, яка вже пересиділа свій термін, стався своєрідний розлом", – констатує експерт.

Наразі, продовжує він, представники Міноборони, які писали цей закон, виявилися крайніми. Включно з міністром Умєровим.

"І вони вирішили вчинити згідно із законом – і за логікою. Написали новий законопроєкт та відправили по колу всім міністерствам, чого з попереднім проєктом раніше не робили (порушуючи регламент). Тож зараз цей документ йде по колу. І кожне міністерство так чи інакше виявляється задіяним, – пояснює Олег Старіков. – Ну, а ВР, схоже, може повернути собі статус найвищої законодавчої влади, повернути суб'єктність. І ми реально житимемо в парламентсько-президентській республіці, а не в республіці Банкова, як було останніми роками".

Читайте також на порталі "Коментарі" — мобілізація в Україні: з яким викликом зіткнулася влада та чому час грає проти нас.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/

Новини