Головна Новини Суспільство події Чи справді морський коридор запрацював і без РФ - які перспективи перезапуску зернової угоди
commentss НОВИНИ Всі новини

Чи справді морський коридор запрацював і без РФ - які перспективи перезапуску зернової угоди

Україні треба робити все, щоб мати необхідні засоби боротьби з російським агресором, щоб залучити більше країн, зацікавлених у безпечному судноплавстві в Чорному морі

21 жовтня 2023, 13:57
Поділіться публікацією:

У Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (ЦСКІБ) вважають, що переговори про повернення Москви до "зернової угоди", звідки та вийшла в середині літа, більше не мають сенсу, оскільки гуманітарний морський коридор успішно працює і без участі РФ. При цьому Київ закликає партнерів посилити можливості судноплавства у Чорному морі: організувати патрулювання та тралення морських вод, надати Україні додаткові засоби захисту портової інфраструктури від російських обстрілів. Тим часом у Туреччині переконані, що відновлення дії Чорноморської зернової ініціативи можливе. Як оцінюєте заяву ЦСКІБ та перспективи відновлення "зернової угоди"? Що можна зараз сказати про ситуацію з українським експортом за допомогою суден? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.

Чи справді морський коридор запрацював і без РФ - які перспективи перезапуску зернової угоди

Експорт зерна. Фото: з відкритих джерел

Понад 40 вантажних кораблів знаходиться в акваторії Чорного моря

Народний депутат VIII скликання, президент Української аграрної конфедерації (УАК) Леонід Козаченко зазначає, що в останній тиждень дійсно активно запрацював новий зерновий коридор, що зараз понад 40 вантажних кораблів знаходиться в акваторії Чорного моря. Втім, зазначає він, ситуація хоч і обнадійлива, але складна.

"Росія не давала згоди на роботу цього маршруту. І її мовчання з цього приводу залишає ризики застосування агресором зброї проти суден, що йдуть з вантажами з України, – пояснює експерт. – Із позитиву – деякі страхові компанії почали підписувати угоди про страхування військових ризиків для судів, які виходять із продовольством з України. Великобританія оголосила, що підніме свої військові літаки для супроводу кораблів, навантажених українським зерном. Було б добре, щоби до цього процесу приєдналася і Франція".

За словами Леоніда Козаченка, багато зроблено самою Україною, щоб отримати необхідне озброєння, що обмежує ризики, які походять від РФ.

"Активніше запрацювали і портові термінали в Констанці (Румунія) та Варні (Болгарія). З Румунією ми взагалі дуже активізували співпрацю в усіх напрямках. У тому числі у ракурсі збільшення українського експорту через її територію", – розповідає експерт.

Він зазначає, що, порівняно з аналогічним періодом минулого року, Україна експортувала на 2,5 млн тонн зерна та олійних культур менше. А зберемо ми цього року не менше 70 млн тонн (більше, ніж 2022-го).

"Розслаблятися точно не слід. Важливо робити все, щоб мати необхідні засоби боротьби з російським агресором, щоб залучити більше країн, зацікавлених у безпечному судноплавстві Чорного моря. І НАТО, і ООН могли б робити більше у цьому напрямі", – упевнений Леонід Козаченко.

Україні слід розвивати успіх

Експерт з питань аграрної політики, заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук розмірковує так:

"Можна констатувати, що завдяки ЗСУ росіяни сьогодні програли Чорне море. І це підтверджує не лише збільшення кількості кораблів, що заходять до портів Великої Одеси, а й позиція наших європейських сусідів (Румунія та Болгарія). Вони випустили свої кораблі для патрулювання безпечного проходження суден у їхніх територіальних водах. Плюс – вони розпочали активний процес залучення своїх тралів для розмінування територій. Адже морські міни періодично запливають у різні місця".

Нам слід розвивати цей успіх, упевнений експерт. Робити все для зміцнення безпеки судноплавства та портової інфраструктури. Ті удари, які завдавала по наших портах Росія, пошкодили значну кількість місць зберігання зерна, нагадує експерт. А, якщо такі атаки продовжуватимуться, можуть постраждати іноземні судна, що поставить під питання майбутні контракти.

"Тому абсолютно вірно президент Володимир Зеленський наголошує на необхідності посилення нашої ППО як у районі Великої Одеси, так і на Дунаї", – пояснює Денис Марчук.

Він наголошує, що наші певні здобутки в рамках нового морського коридору вже відгукнулися частковим здешевленням фрахту, страхування. Плюс – ми маємо можливість перевозити як продовольство, так а й інші експортно орієнтовані групи товарів.

"Слід розвивати успіх. Впевнений, через якийсь час зможемо вийти на морські показники в районі 1,5 млн. тонн з можливістю зростання до 2,5 млн. тонн. Це не так багато з огляду на потенціал даних портів. Але це стане суттєвим доповненням до сухопутних коридорів солідарності та річкових портів, що дозволить вийти не щомісячний показник експорту близько 5 млн тонн", – зазначає експерт.

Щодо зернової угоди, вона, на думку Дениса Марчука, свою місію виконала. Майже півроку з початку широкомасштабного вторгнення РФ в Україну наші порти були заблоковані. А ця угода, яка запрацювала з серпня 2022-го, завдяки зусиллям ООН та Туреччини, дозволила вивезти морем 32 мільйони тонн зерна та соняшникової олії.

"Однак такий варіант Чорноморської ініціативи, який був раніше, до її зриву РФ, вже для нас є неприйнятним, – вважає заступник голови ВАР. – І хоч розмови про її поновлення (у тому чи іншому вигляді) періодично ведуться, входити до такої залежності від Росії, як раніше, буде невірно. Тож перспектива – розвиток нового гуманітарного коридору, функціонування якого стало можливим завдяки Збройним Силам України".

Зернова угода Україні не вигідна

Політолог, доброволець ЗСУ Кирило Сазонов наголошує, що зернова угода з самого початку була дуже спірним моментом для України. Хоча б тому, пояснює він, що російські кораблі отримували право зупиняти та доглядати усі судна з українських портів. І пропускали лише зерно та деякі інші агро-позиції.

"Хоча для української економіки питання експорту того ж металу не менш важливе, – зазначає експерт. – Сьогодні ситуація змінилася в принципі, і так звана зернова угода Україні не вигідна".

По-перше, аргументує Кирило Сазонов, військово-морські сили ЗСУ та СБУ вже успішно розчищають Чорне море від кораблів супротивника. І російський Чорноморський флот дуже незатишно почувається під обстрілами України.

"А повернення до зернової угоди означає, що ми гарантуємо їхню недоторканність. Нам це потрібне? Очевидно, що ні", – пояснює експерт.

По-друге, продовжує він, ВМС ЗСУ та Мінінфраструктури разом знайшли та забезпечили морський коридор для торгових суден з українських портів. З будь-яким вантажем і без можливості Росії перешкодити нам.

"Про це говорив міністр інфраструктури Кубраков, ми також бачимо це з новин, що виходять із наших портів суда. Отже, українські порти по факту розблоковані, а російський флот під ударом. Це набагато вигідніше для нас, ніж сумнівна зернова угода з агресором", – констатує Кирило Сазонов.

Читайте також на порталі "Коментарі" — хто розпалює конфлікти в усьому світі – яку позицію окреслили США.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини