Рубрики
МЕНЮ
Кравцев Сергей
У Центрі стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки (ЦСКІБ) вважають, що переговори про повернення Москви до "зернової угоди", звідки та вийшла в середині літа, більше не мають сенсу, оскільки гуманітарний морський коридор успішно працює і без участі РФ. При цьому Київ закликає партнерів посилити можливості судноплавства у Чорному морі: організувати патрулювання та тралення морських вод, надати Україні додаткові засоби захисту портової інфраструктури від російських обстрілів. Тим часом у Туреччині переконані, що відновлення дії Чорноморської зернової ініціативи можливе. Як оцінюєте заяву ЦСКІБ та перспективи відновлення "зернової угоди"? Що можна зараз сказати про ситуацію з українським експортом за допомогою суден? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Експорт зерна. Фото: з відкритих джерел
Народний депутат VIII скликання, президент Української аграрної конфедерації (УАК) Леонід Козаченко зазначає, що в останній тиждень дійсно активно запрацював новий зерновий коридор, що зараз понад 40 вантажних кораблів знаходиться в акваторії Чорного моря. Втім, зазначає він, ситуація хоч і обнадійлива, але складна.
За словами Леоніда Козаченка, багато зроблено самою Україною, щоб отримати необхідне озброєння, що обмежує ризики, які походять від РФ.
Він зазначає, що, порівняно з аналогічним періодом минулого року, Україна експортувала на 2,5 млн тонн зерна та олійних культур менше. А зберемо ми цього року не менше 70 млн тонн (більше, ніж 2022-го).
Експерт з питань аграрної політики, заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук розмірковує так:
Нам слід розвивати цей успіх, упевнений експерт. Робити все для зміцнення безпеки судноплавства та портової інфраструктури. Ті удари, які завдавала по наших портах Росія, пошкодили значну кількість місць зберігання зерна, нагадує експерт. А, якщо такі атаки продовжуватимуться, можуть постраждати іноземні судна, що поставить під питання майбутні контракти.
Він наголошує, що наші певні здобутки в рамках нового морського коридору вже відгукнулися частковим здешевленням фрахту, страхування. Плюс – ми маємо можливість перевозити як продовольство, так а й інші експортно орієнтовані групи товарів.
Щодо зернової угоди, вона, на думку Дениса Марчука, свою місію виконала. Майже півроку з початку широкомасштабного вторгнення РФ в Україну наші порти були заблоковані. А ця угода, яка запрацювала з серпня 2022-го, завдяки зусиллям ООН та Туреччини, дозволила вивезти морем 32 мільйони тонн зерна та соняшникової олії.
Політолог, доброволець ЗСУ Кирило Сазонов наголошує, що зернова угода з самого початку була дуже спірним моментом для України. Хоча б тому, пояснює він, що російські кораблі отримували право зупиняти та доглядати усі судна з українських портів. І пропускали лише зерно та деякі інші агро-позиції.
По-перше, аргументує Кирило Сазонов, військово-морські сили ЗСУ та СБУ вже успішно розчищають Чорне море від кораблів супротивника. І російський Чорноморський флот дуже незатишно почувається під обстрілами України.
По-друге, продовжує він, ВМС ЗСУ та Мінінфраструктури разом знайшли та забезпечили морський коридор для торгових суден з українських портів. З будь-яким вантажем і без можливості Росії перешкодити нам.
Читайте також на порталі "Коментарі" — хто розпалює конфлікти в усьому світі – яку позицію окреслили США.
Новини