Головна Новини Суспільство Війна з Росією У море готуються вийти перші кораблі з українським зерном: чи стримає РФ обіцянку – які ризики
commentss НОВИНИ Всі новини

У море готуються вийти перші кораблі з українським зерном: чи стримає РФ обіцянку – які ризики

Київ готовий до експорту українського зерна – тепер слово за Росією, Туреччиною та ООН

31 липня 2022, 13:15
Поділіться публікацією:

Незабаром має набрати хід морський експорт українського зерна, про який домовилися 22 липня у Стамбулі. Якими є очікування від роботи "зернового коридору"? Які є побоювання? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.

У море готуються вийти перші кораблі з українським зерном: чи стримає РФ обіцянку – які ризики

Кораблі. Фото: Офіс президента

РФ не буде навмисне зриватиме "зернові домовленості"

Директор Українського інституту морського права та безпеки, юрист-міжнародник Богдан Устименко розмірковує так:

"Найближче майбутнє покаже, чи життєздатні "зернові домовленості" (угоди щодо відновлення експорту українського зерна через морські порти), укладені 22 липня у Стамбулі. Безумовно, ризик їхнього невиконання чи зриву з боку РФ є. І все ж таки шанси на те, що дані, так звані, Стамбульські угоди, підписані за сприяння ООН (підписані окремо Україною та Туреччиною, а також окремо Росією та Туреччиною) запрацюють, досить високі".

За словами експерта, слід розуміти, що Стамбульські угоди не передбачають їхнього військового забезпечення (гарантій), а також відповідальності сторін за невиконання цих домовленостей. Ідеться лише про те, що сторони, які їх підписали, мають утриматися від будь-яких дій проти зернових караванів та відкритих гуманітарних коридорів, а також портової інфраструктури.

"Водночас, – продовжує Богдан Устименко, – ми пам'ятаємо, що 23 липня, наступного дня після підписання цієї угоди, Росія вдарила двома ракетами по інфраструктурі Одеського порту. Загалом летіли чотири ракети, але дві збили наші сили ППО".

Експерт зазначає, що ця угода – політичного характеру. Вона не є "класичним" міжнародним договором.

"Церемонія підписання проходила за особистої присутності президента Туреччини – Реджепа Ердогана. Який, безумовно, хоче отримати політичні дивіденди (що особливо важливо у рамках виборів, намічених на 2023 рік) від реалізації цієї угоди. Турецькій стороні також важливо показати своє лідерство у регіоні. І офіційна Анкара скористалася цим шансом", – пояснює Богдан Устименко.

Він не думає, що РФ навмисне зриватиме ці угоди.

"Адже тоді вона ризикує досить сильно ускладнити свої відносини з Туреччиною, – аргументує експерт. – А це Росії невигідно. Туреччина відносно нейтральна до неї щодо санкцій. До того ж саме в руках Туреччини – ключі від Чорного моря. Відповідно до конвенції Монтре, іншими міжнародними документами, вона може повністю заблокувати судноплавство для РФ. А зараз російські танкери дуже активно перевозять нафтопродукти через Чорноморські протоки. Крім того, у разі зриву угоди, РФ остаточно втратить своє і без того вимащене брудом військових злочинів обличчя, продемонструє свою абсолютну недоговороспроможність".

Ризик ракетних ударів по портах, фарватеру, яким курсуватимуть кораблі, що вивозять українське зерно, дуже високий

Політичний та економічний експерт, голова благодійного фонду "Нова дорога" Валерій Клочок вважає, що вивезення українського зерна морем логістично, в умовах ведення бойових дій, дуже складний проект.

"Є надія, що коридор запрацює. Але обстріли Одеси наступного дня після укладання відповідної угоди у Стамбулі показали, що ризики надзвичайно високі. Теоретично 20 млн. тонн зерна, які мають намір вивезти цим шляхом протягом 120 днів (на цей термін укладено угоду з можливістю пролонгації), можна переправити. Але лише за умови, що буде забезпечено достатню безпеку", – пояснює експерт.

Втім, продовжує він, сам факт підписання домовленостей – чіткий сигнал європейським ринкам, щоби дещо стабілізувалися ціни на продукти. Також ми отримаємо валютний виторг – мова про близько 10 млрд доларів. Що, зрозуміло, зайвим не буде. У тому числі для курсової стабілізації.

"Резюмуючи: ризик ракетних ударів по портах, фарватеру, яким курсуватимуть кораблі, що вивозять українське зерно, дуже високий, – каже Валерій Клочок. — Дуже хотілося б, щоб цього не сталося. Але стовідсоткових гарантій ніхто нам дати не може, тим більше у ситуації з Росією, яка звикла порушувати будь-які угоди".

Читайте також на порталі "Коментарі" – новий конфлікт США та Китаю: чому виникли розбіжності – чи вдасться уникнути нової війни.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!

Ігор

31 липня 2022, 12:52

Там, захисники "Азовсталі", тобто, майна старого Ріната. Ні, не Маріуполя, не України, а майна негідника за наші податки. Там, "Мрію" з вантажем Герег, головнокорумповувач зустрічає. З надією заробити на відкатах. Тут, у якості посередника, заробляє комісійні, на олігархічному зерні. Кому негаразди з епідеміями та війнами, а кому - заробіток. Цікаво, а Путінолоха не забули взяти у долю? Йому знадобиться багато років і грошей на репарації. Більша частина яких буде розікрадена українськими владними кланами.


Новини