Три цивільні вантажні судна (що мають ізраїльську, грецьку та грузино-турецьку реєстрацію) пройшли російську блокаду в Чорному морі і стали на якір в українському порту Ізмаїл поблизу Дунаю. Саме на цей порт і елеватор, розташований у тому районі, минулої ночі Росія здійснила атаку безпілотниками. Тим часом, посол України в Німеччині Олексій Макєєв закликав ЄС і НАТО провести в Чорному морі операцію із захисту зерновозів від атак з боку РФ, подібну до боротьби з піратами біля берегів Африки. Про що говорить нинішня ситуація, пов'язана з битвою навколо морського зернового коридору для України та свободи судноплавства у Чорному морі загалом? Чого чекати далі? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Блокада з Росією Чорного моря. Фото з відкритих джерел
Питання забезпечення безпечного судноплавства в Чорному морі поки що залишається відкритим
Народний депутат VIII скликання, президент Української аграрної конфедерації (УАК) Леонід Козаченко поділився таким коментарем:
"В Україні у розпалі збирання врожаю. Ми зібрали вже майже 4 млн. тонн зернових. І нового врожаю, запасів точно надміру вистачить на забезпечення внутрішніх потреб України. А ось глобальний ринок, особливо Африканський континент, матиме колосальні продовольчі проблеми. Аж до масових голодних смертей, бунтів, міграції, спричинених цією ситуацією".
Весь світ знає, що причиною того, що відбувається, є блокування Росією чорноморських логістичних шляхів, акцентує експерт.
"Але чомусь, – продовжує він, – ті ж Великобританія і Франція, які мали колосальний вплив в Африці, частина держав якої є постколоніальними, не приєднуються до процесу, який би зробив безпечним морський зерновий коридор. Що врятувало б мільйони життів. І не дозволило б кількості біженців із країн Африки до тих самих Франції та Великобританії досягти історичного максимуму. Саме тому 20 українських аграрних асоціацій, включаючи нашу, звернулися з відкритим листом до президента Франції та прем'єра Великобританії, закликаючи їх дати відповіді на злободенні питання. Чому вони не намагаються врятувати Африканський континент від голоду? Чому дозволяють росіянам штучно підвищувати ціни на зернові культури (за останні два тижні – зростання на 15%), що тягне за собою зростання цін на всі види продовольства? Чому не наважуються нарешті жорстко поставити Росію на місце?".
За словами Леоніда Козаченка, наразі є поодинокі випадки направлення низкою країн своїх кораблів до нашого порту Ізмаїл. На рейді йде навантаження зерна за допомогою баржів. Це відносно віддалена, нейтральна зона, яку РФ, можливо, побоїться атакувати, щоб не налаштувати проти себе країни, під прапорами якої прийшли судна, щоб завантажитись українським зерном. Але це, наголошує експерт, не забезпечує наших експортних потреб. До того ж, ракетний терор портів та зерносховищ триває.
"Питання забезпечення безпечного судноплавства в Чорному морі поки що, на жаль, залишається відкритим. Він стоїть на порядку денному в ООН, але цього замало. Мають бути ухвалені негайні рішення, які змусять Росію припинити фактично піратські дії", – упевнений Леонід Козаченко.
Швидше за все, з осені варто очікувати на поновлення роботи морського зернового коридору під охороною турецьких кораблів або спільних сил НАТО
Експерт Аналітичного центру "Об'єднана Україна" Олексій Кущ вважає, що відбувається черговий етап ескалації. До сухопутної війни Росія додає тепер морську. Створюючи при цьому загрозу не лише Україні, а й мирному торговельному судноплавству у Чорноморському регіоні.
"Скоріш за все, має сказати своє вирішальне слово Туреччина. На цьому вже наголосив президент України Володимир Зеленський, коли
зазначав, що ми можемо продовжувати роботу морського коридору, адже зі Стамбульської (Чорноморської, зернової) ініціативи, підписаної між нашою країною, Туреччиною та ООН, вона не виходила. А те, що Росія вийшла з угоди (яку вона, як і ми, підписувала окремо з Туреччиною та ООН), не має стати перепоною для продовження експорту українського зерна морськими шляхами. Але тут важливо, щоб Туреччина чи країни Заходу наважилися – та взяли участь у воєнізованій охороні цього коридору", – вважає експерт. Він припускає, що ситуація вирішиться після переговорів між турецьким та російським президентами – Ердоганом та Путіним.
"Для Туреччини такі дії Росії неприйнятні, тому що входять до зони відповідальності Туреччини у західній частині Чорного моря. Як найбільший геополітичний гравець у цьому регіоні, Туреччина не може заплющувати очі на такі російські ігри, – упевнений Олексій Кущ. – Найімовірніше, з осені варто очікувати на відновлення роботи морського зернового коридору під охороною турецьких кораблів або спільних сил НАТО".
На думку експерта, Росія, якщо з нею не вдасться домовитися, за замовчуванням прийме цей факт, тому що ескалювати далі, виходити на новий виток конфлікту з країнами Альянсу вона навряд чи наважиться.
"Навіть нещодавній
саміт Росія-Африка,
який пройшов у Санкт-Петербурзі, показав ущербність російської тактики, – зазначає Олексій Кущ. – Через одного виступаючого африканські лідери говорили про необхідність повного відновлення морського зернового коридору з України. Для Путіна це стало неприємним сюрпризом. Особливо, коли йому в очі заявляли, що "хабар" не пройшов, що безкоштовні дозовані постачання російського зерна до Африки — не вирішують проблему. Що потрібний повноцінний морський експорт із України. Про це, до речі, говорить і Китай, який отримав до 30% поставок зерновим коридором. Індія дотримується такої думки. Тобто країни Глобального Півдня, які намагаються дотримуватися нейтралітету в російсько-українській війні, налаштовуються вже проти РФ. І тій доведеться відступати. І побоюючись ризику нарватися на пряму конфронтацію з блоком НАТО (нехай навіть в особі Туреччини, з якою Кремлю важливо ще й торговельно-економічні відносини зберегти), і не бажаючи погіршувати відносини з Китаєм та Глобальним Півднем". Читайте також на порталі "Коментарі" — це показує, що Росія затягуватиме війну: у британській розвідці зробили тривожну заяву.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.