В Офісі президента України вважають, що, якщо РФ не повернеться до зернової угоди, морський зерновий коридор запрацює і без неї. Чи згодні з такими твердженнями? Які шанси, що Росія повернеться до домовленостей? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Експорт українського зерна. Фото: з відкритих джерел
Ми розробляємо альтернативні шляхи – як Дунаєм, так і сухопутними маршрутами
Експерт із питань аграрної політики, заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук упевнений, що все залежить від переговорного процесу. Але Україна, наголошує він, не зупиняється і продовжує діяти.
"Ми розробляємо альтернативні шляхи – як Дунаєм, так і сухопутними маршрутами. Це показник того, що ті зобов'язання, які ми на себе як держава взяли, виконуємо: продаємо та дбаємо про продовольчу безпеку", – пояснює експерт.
Наразі, продовжує він, Збройними силами України прокладено маршрут, який дає можливість кораблям, які ще з початку повномасштабного вторгнення залишалися у портах Великої Одеси, виходити.
"Там не так безпечно, тому що багато що заміновано, – зазначає Денис Марчук. – Але з підтримкою партнерів, членів НАТО і безпосередньо Туреччини та ООН як підписантів
Стамбульської угоди,
я більш ніж впевнений, що можна було б це робити і без Росії". Ніхто не має наміру здавати інтереси України ні в рамках зернової угоди, ні в рамках ширших домовленостей
Політтехнолог Петро Охотін міркує так:
"У війні перемагає той, хто вміє ухвалювати асиметричні, несподівані рішення. Повідомлення про можливий запуск зернового коридору означає, що Україна шукає саме такі нестандартні ходи, які зможуть відбити бажання у Путіна грати м'язами".
На думку експерта, інформація про запуск альтернативного каналу експорту зерна – це насамперед свідчення того, що українське керівництво перебуває у постійному пошуку рішень, що наближають перемогу.
"Отже ніхто не збирається здавати інтереси України ні в рамках зернової угоди, ні в рамках ширших домовленостей", – упевнений Петро Охотін.
У нас не знайдеться стільки коштів, щоби страхувати всі кораблі, які вирішать перевозити українське зерно
На думку народного депутата VІІІ скликання, президента Української аграрної конфедерації (УАК) Леоніда Козаченка, варіант, коли можна обійтися без РФ, застосовуючи військові засоби для можливості рухатися кораблям, завантаженим українським зерном, наша країна навряд чи витягне сама.
"Власники кораблів, які перевозять зерно, вимагатимуть стовідсотково страхування таких ризиків, – пояснює експерт. – А у нас не знайдеться стільки коштів, щоби страхувати всі кораблі, які вирішать перевозити українське зерно".
Обсяги там – близько 7 млн. тонн. І страховка коштуватиме сотні мільйонів доларів, може навіть перевищити мільярд, зазначає Леонід Козаченко.
"Куди логічніше, – вважає він, – щоб до забезпечення безпеки морського зернового коридору долучилися такі країни як Франція, Великобританія (вони відповідають за свої постколоніальні країни Африки, по яким боляче б'є припинення зернової угоди), Китай (йому важливо думати про власну продовольчу безпеки, до того ж, враховуючи його амбіції в Африці, такий крок був би дуже позитивно сприйнятий і там".
Експерт упевнений – якби ці три країни надали свої військові кораблі для охорони зернового коридору, РФ не наважилася б напасти. Більше того, сама вона мала б від них гарантії безпеки.
"Це – більш реалістичний варіант, – упевнений Леонід Козаченко. – Українська аграрна конфедерація (УАК) та ще 20 найбільших вітчизняних аграрних асоціацій звернулися з відповідними проханнями до керівництва Франції, Великої Британії. Але відповіді наразі не отримали. Якщо ця ідея знайде підтримку, ми врятуємо і нашу економіку від великих втрат, і світ від продовольчої кризи, що загрожує різким зростанням цін, а подекуди і голодом".
Читайте також на порталі "Коментарі" — яке нове завдання Кремль має для Вагнера – де найманці незабаром проявлять себе.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.