Російська пропагандистська машина не перестає видавати нові фейки, виправдовуючи путінський терор та війну в Україні. Як змінилася російська пропаганда за півріччя відкритого вторгнення? Як із нею борються в Україні та світі? Що ще слід робити у цьому напрямку? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.
Російські пропагандисти. Фото: Громадське
Неймовірно сильна російська пропаганда лише на внутрішньому ринку
На думку експерта ГО "Бюро аналізу політики" Віктора Бобиренка, значно поменшав вплив російської пропаганди у світі, бо піднявся градус війни.
"Люди бачать реальність, страшні картини військових злочинів росіян в Україні, ядерний, газовий, продовольчий шантаж Кремля. І російські наративи працюють у рази менше, ніж раніше. Чому сприяло, зокрема, обмеження пропагандистських ростелеканалів там. Що слід продовжувати, як і притискати всілякі фабрики тролів та ботоферми. Ну, а блогери та деякі іноземні політики та чиновники, які розкрилися як кремлівські "консерви", вже не здатні просувати меседжі у стилі "Україна – погана, НАТО – погане, весь Західний світ – поганий, а Росія – хороша". Не вдається ліпити із РФ образ жертви, яку звідусіль виганяють, кривдять, не люблять. Як же можна росіян показувати жертвами після їхньої відкритої агресії проти України, після маси військових злочинів, після Бучі, Гостомеля і так далі… Своїми звірствами самі ж росіяни знищили міфи, які створювалися раніше", – пояснює аналітик.
Він не сумнівається, що й надалі будуть спроби розпропаганди тиснути на необхідність переговорів, пом'якшення санкцій, вчинення гарного обличчя Путіну.
"Але в тому, що Росія – агресор, країна-терорист, у Європі та загалом у цивілізованому світі, не сумнівається ніхто, – наголошує Віктор Бобиренко. — Імідж РФ відносно високий лише в країнах-сателітах або тих державах, які має (з різних причин) антипатію до Західного світу (ті ж Китай, Індія, частково Іноднезія, частина Азії, Африки та Південної Америки). Але цивілізований світ Росія собі втратила".
При цьому, продовжує експерт, треба розуміти, що російська пропаганда багато в чому працює на внутрішній ринок. І там вона надзвичайно сильна.
"Приблизно чверть російського населення не користується соцмережами. Здебільшого у старшій віковій групі, яка черпає інформацію виключно з телевізора. Де суцільні солов'єві та скабеєві. І саме люди похилого віку РФ абсолютно довіряють режиму, який намагається побудувати для них СРСР-2. Тож на внутрішньому фронті путінська пропаганда, ви перемагаєте", – констатує Віктор Бобиренко.
Боротьба з дезінформацією – це фактично ще один фронт, на якому РФ воює проти України та всього цивілізованого світу
Український економіст, ректор-засновник American University Kyiv Роман Шеремета вважає боротьбу з російською дезінформацією, пропагандою надзвичайно важливою справою. І сам зараз із командою вчених працює у цьому напрямі.
"Мене це питання як науковця дуже цікавить. І радий, що колеги з Британії займаються цим, що
Гугл та Ютуб також включилися у процес. Росія вкладає великі кошти на пропаганду. Її медіа відключають у всіх цивілізованих країнах, немає колишнього впливу на деякі уряди. Тому росіяни намагаються використати інші пропагандистські методи. Особливо це легко, коли є низка одіозних особистостей у тій чи іншій країні (Німеччина, Франція, Італія, США). І розпропаганда використовує їхні наративи, щоб погіршити, наприклад, імідж українських біженців, показати, що Україна – це нацисти і таке інше", – розповідає Роман Шеремета. Крім того, продовжує він, російська пропаганда активно використовує різні соцмережі, де сьогодні, на жаль, проблеми з моніторингом.
"І хоч Фейсбук, інші відомі мережі, намагаються блокувати пропаганду, але поки що недостатньо ефективно. Проблема ускладнюється тим, що різноманітні боти та тролі працюють проти українських наративів. Наприклад, мої сторінки у Фейсбуці і не лише там були заблоковані російськими ботами. Ти ставиш якусь проукраїнську посаду чи показуєш Росію як терористичну державу, а на тебе накидаються сотні тролів і ботів, нашестя яких у результаті призводить до автоматичного блокування. Доводиться подавати апеляцію, після чого все відновлюється. Але ж це час. А для деяких все обертається і повним блокуванням облікового запису", – зазначає Роман Шеремета.
Він акцентує на правильності того, що соціальні платформи починають активніше працювати в частині протистояння фейкам, які продукують росіяни.
"Боротьба з дезінформацією – це фактично ще один фронт, на якому РФ воює проти України та всього цивілізованого світу. І так само, як ми воюємо на фізичному фронті, ми маємо воювати на інформаційному, – упевнений експерт. – Боротися з російською пропагандою, з усім тим, що призвело російське суспільство до того жалюгідного стану, в якому воно зараз. І ми робитимемо все, щоб перемогти країну-агресор на всіх фронтах".
Читайте на порталі "Коментарі" — Путіну потрібна жива сила, але без мобілізації: про що це говорить – як Кремль заповнить резерви.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.