Наприкінці наступного тижня, 18 травня, набувають чинності оновлені правила мобілізації. Серед іншого, чоловікам віком від 18 до 60 років доведеться оновити свої військово-облікові дані у територіальних центрах комплектування (ТЦК) або через електронний кабінет, який має незабаром запрацювати. Парламент посилив покарання для ухилянтів, розширив права представників ТЦК і Нацполіції, прийняв закон, що дозволяє воювати частині засуджених, розглядає ідею про економічне бронювання. Що наразі можна сказати про ситуацію з мобілізацією в Україні та навколо неї? Які позитивні зрушення, які негативні явища? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.
Мобілізація в Україні. Фото: з відкритих джерел
Багато залишається незрозумілим
Керівник політико-правових програм в Українському центрі суспільного розвитку Ігор Рейтерович наголошує, що процеси, пов'язані з мобілізацією, сприймаються українським суспільством неоднозначно. Насамперед тому, уточнює він, що інформаційний супровід залишає бажати кращого.
"Багато залишається незрозумілим, немає чітких роз'яснень, виразної комунікації. Заяви офіційних представників МО у стилі "все тепер буде інакше, ніхто в тилу більше не займатиметься тим, чим раніше" виглядають як зайве накручування ситуації. А за великим рахунком нічого кардинально не зміниться. Так, десь буде більше контролю, перевірок, але – не більше", – зазначає експерт.
Неможливо мобілізувати всіх, – пояснює він. В цьому немає необхідності. Як і немає такої можливості (адже мобілізованих потрібно забезпечити певним чином). Та й працювати в тилу теж хтось має.
"Мені здається, владі слід зрозуміліше роз'яснювати те, що відбувається, що відбуватиметься, не боятися відповідати на незручні питання. І посилювати мотиваційну складову. Результати останніх опитувань демонструють, що значна частина громадян готова виконати свій обов'язок перед Батьківщиною, але вказують на те, що немає розуміння – як усе буде організовано, що вони зрештою отримають (не лише у фінансовому сенсі) тощо. Саме на ці моменти слід насамперед звернути увагу, – упевнений Ігор Рейтерович. – І тоді частина проблем зникне сама по собі, а інформаційні кампанії, які намагається роздмухувати Росія, впливатимуть на свідомість наших громадян ще менше. У результаті процес мобілізації відбуватиметься набагато цивілізованіше – і з тією віддачею, з тими результатами, які зараз потрібні Україні".
Через 60 днів ситуація себе покаже
Політолог, директор Агентства моделювання ситуацій Віталій Бала поділився такими міркуваннями:
"Показником того, що ухвалений Верховною Радою більше місяця тому (з довгою прелюдією та масовою критикою в процесі обговорення) у другому читанні та в цілому законопроект про мобілізацію №
10449,
приблизно через тиждень підписаний президентом,
виявився "сирим" є те, що його продовжують. доповнювати. Приймаються окремі закони, підзаконні акти, укази. Це чітка демонстрація недосконалості того, що ухвалили в результаті нардепи. Що цей закон не вирішує проблем, які мав". І, якщо рішення про мобілізацію частини засуджених можна вітати, то питання бронювання, електронного кабінету, справедливості, грамотного (без величезних черг) та людяного (без порушення прав і свобод) прийому військовозобов'язаних до ТЦК залишаються невирішеними, наголошує експерт.
На його думку, виглядає це так, що слід робити капітальний ремонт, а зробили косметичний. А, коли майже відразу щось почало відвалюватися і тріскатися, це намагаються переробляти на ходу.
"Наскільки ефективними були нововведення (скільки людей оновили військово-облікові дані, скільки вирішило піти до лав ЗСУ добровільно, скількох мобілізували, чи справді працюють мотиваційні стимули) ми побачимо за 60 днів після 18 травня", – констатує Віталій Бала.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.