Головна Новини Суспільство події ЄС і G7 вводять цінову стелю на російські нафтопродукти: як це вплине на країну-агресора
commentss НОВИНИ Всі новини

ЄС і G7 вводять цінову стелю на російські нафтопродукти: як це вплине на країну-агресора

Введення нових обмежень на російські нафтопродукти жодних потрясінь у Європі не викличе

4 лютого 2023, 12:40 comments2766
Поділіться публікацією:

Євросоюз та G7 вводять цінову стелю на російські нафтопродукти. Країни ЄС домовилися про ціну $100 на російський дизель і $45 на різні мастила (темні нафтопродукти – мазут тощо). Що означають ці рішення? Як вони можуть вплинути на країну-агресора? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.

ЄС і G7 вводять цінову стелю на російські нафтопродукти: як це вплине на країну-агресора

Видобуток нафти. Фото: з відкритих джерел

Головне — потенційно ринок здатний замістити російські поставки

Експерт з енергетичних питань, директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн нагадує, що вже є досвід запровадження ембарго та цінової стелі на нафту. Відповідна норма діє з 5 грудня.

"Всупереч російським спробам налякати всіх, що все зупиниться, все подорожчає, насправді ціна на нафту знизилася. Дефіциту нема. На ринках навіть надлишок", – зазначає експерт.

За його словами, у грудні була певна нервозність на ринку, у зв'язку з майбутнім ембарго на нафтопродукти.

"У Європі – велика частка російського палива. Лише дизель із країни-агресора там становить 40% споживання (до 3 млн. тонн). Ринок переживає, чи зможе Європа швидко замістити цей обсяг. Потрібні нові логістичні маршрути. Замінити російське паливо намагатимуться поставками з Китаю, Індії, арабських країн, можливо, також із США, де дизельне паливо не надто споживається (це бензиновий ринок). Вже у січні ситуація заспокоїлася. Я багато спілкувався із європейськими трейдерами. Усі "залиті по кришку", всі підготувалися. Впевнений, що і від запровадження нових обмежень з 5 лютого жодних потрясінь у Європі не буде", – каже Сергій Куюн.

Він звертає увагу, що приблизно з квітня ринок освоїть запаси, які має. І має перейти на нові маршрути. У той час не виключається певна турбулентність.

"Нова логістика дуже витратна, довга. Якщо танкер із російського Приморська на Балтиці йде до Європи 2-3 дні, до тижня, то постачання з Азії – це місяць і більше. Адже є ще такі природні моменти, як той самий шторм. Як і будь-яка перебудова, не виключено період турбулентності. Десь якийсь вантаж затримається, ще якийсь збій станеться. А може, все буде й гладко. Усі працюють, шукають паливо, контрактують його", – наголошує експерт.

Найголовніше, акцентує він, що потенційно ринок здатний замістити російські постачання. Перевезення дизпалива морем відбувається давно, є відповідний флот. Практика показує, що ринок зробить свою справу, привезуть скільки потрібно.

"Щодо цін, ми бачимо на прикладі тієї ж нафти, що вони не обов'язково зростуть. Справа в тому, що найвищі ціни на енергоресурси, які ми бачили минулого року, були зумовлені шоками від війни, поступовою розбудовою ринку, відмовою від російських енергоресурсів", – пояснює Сергій Куюн.

Хоча ембарго набуло чинності лише у грудні, багато країн, компаній (європейських і не тільки), виявилися від російського палива невдовзі після початку великої війни, зазначає експерт. А це зажадало певної перебудови та підготовки.

"Окрім власне санкцій, є й інші важливі моменти, – розповідає Сергій Куюн. – Фінансова система уважно відстежує переміщення будь-яких підозрілих вантажів, переказів. Трейдинг – це фінанси, банки. І банки дуже серйозно, під збільшувальним склом дивляться на те, що це за вантажі, звідки й куди йдуть. І оминати санкції стає все важче. До того ж існує і самоцензура в компаніях, які самостійно проводять інспекцію походження того ж палива. Бо не хочуть прирікати себе на якісь ризики".

Експерт упевнений: переживши величезні шоки у 2022 році, ринок став більш підготовленим. У нього сформувався певний імунітет до таких стресів.

"Світ переймається ситуацією, розуміє, яку страшну війну проти України розв'язала Росія. І усвідомлює необхідність покарання агресора. Так, нам хотілося б, щоб санкції били по РФ швидше та болючіше. Ми звикли в Україні, що все робиться досить швидко. Нас привчили до цього віднедавна "Дія", "Нова пошта". Світ загалом та Європа зокрема так не працює. Там все досить бюрократично, інерційно. Але коли такий маховик запускається, його тяжко зупинити. Це не особливо неповоротка, але дуже надійна та ефективна система, – наголошує Сергій Куюн. – Сподіваюся, світові політики та ринок уже набрали необхідний розгін. І руйнувати російську економіку, зробивши війну непідйомною для країни-агресора, наші партнери стануть активнішими".

Відповідно експерт не виключає, що ціна на енергоресурси може і впасти. За його словами, ціновий шок, який ми пережила минулого року (а на піках ціна сягала 140 доларів за барель), помітно сходить на "ні". Сьогодні відповідна ціна вже – 85, у грудні взагалі була 70. Тобто коливання вдвічі за неповний рік.

Як показує практика, світова ціна на нафту в районі 70 доларів за барель – оптимальна для всіх. І для споживачів, і для нафтогазових компаній і трейдерів, які, м'яко кажучи, непогано заробили минулого року через непередбачуваність, перепади ринку", – констатує Сергій Куюн.

Удар по економіці РФ буде лише в тому випадку, якщо під вагою санкцій російські нафтовики будуть змушені скоротити видобуток більш ніж на третину

Фахівець із держполітики у паливно-енергетичному комплексі, доктор наук з державного управління Геннадій Рябцев міркує так:

"Введення нових обмежень було очікуваним. Питання заборони на страхування та транспортників нафтопродуктів, вартість партії яких перевищує певну величину, стояло на порядку денному три останні місяці".

Цей крок, пояснює експерт, є логічним завершенням пакетів санкцій, які обмежують російський нафтовий експорт.

"І хоч прямої заборони на експорт нафтопродуктів за цінами вищими за встановлену "стелю" не введено, нове рішення суттєво обмежує можливості Росії щодо диверсифікації поставок. Індійським, китайським та іншим компаніям зараз не має сенсу купувати російські нафтопродукти дорожче за цінову стелю. І вони цим, безперечно, скористаються, скорочуючи доходи РФ від торгівлі вуглеводнями", – прогнозує Геннадій Рябцев.

При цьому, на його думку, говорити про серйозний удар по економіці країни-агресора поки що передчасно. Він, пояснює експерт, буде лише в тому випадку, якщо під тяжкістю санкцій російські нафтовики будуть змушені скоротити видобуток більш ніж на третину. Це цілком можливо, вважає Геннадій Рябцев, оскільки зараз більша частина російської нафтової сировини, а починаючи з березня – і нафтопродуктів, торгуватиметься на рівні собівартості видобутку та переробки, а то й нижче за неї.

Важливо, щоб Європа в наступний пакет санкцій включила і експорт із РФ зрідженого газу (LNG)

За словами екс-гендиректора ТОВ "Оператор газотранспортної системи України" Сергія Макогона, запровадження стелі цін на нафтопродукти – це черговий етап санкцій Заходу проти РФ з метою зниження доходів від продажу енергоносіїв.

"Раніше було введено ембарго на імпорт нафти до ЄС та стелю цін на нафту. Результати вже позитивні. Дисконти на російську нафту досягли значних розмірів, прибутки почали знижуватися. Саме російське керівництво очікує зниження видобутку нафти на 7-9%, а аналітики очікують на суттєвіше падіння видобутку та експорту", – зазначає Сергій Макогон.

Він наголошує, що важливо, щоб Європа в наступний пакет санкцій включила і експорт із РФ зрідженого газу (LNG), постачання якого значно зросло у 2022 році.

Читайте також на порталі "Коментарі" — МВС набирає "Гвардію наступу": чи правильне це рішення — що за ним ховається.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення


Новини