Переговори щодо розблокування морських портів України можуть тривати вічно, але Росія все одно не надасть гарантій безпеки
Прес-секретар МЗС України Олег Ніколенко заявив про інсинуації з боку Росії на тему першопричин глобальної продовольчої кризи. Він також зазначив, що конкретних домовленостей щодо проведення переговорів за участю України, Росії, Туреччини та ООН щодо вирішення питання вивезення зерна із заблокованих РФ портів наразі немає. Хоча, за деякими даними, відповідна зустріч має відбутися наступного тижня. Експерти розповіли виданню "Коментарі", чому Україні важливо возити зерно саме морем, а також із чим пов'язано те, що російсько-турецький варіант, який обговорюється, для нас неприйнятний.
Сухопутне постачання зерна з України нам не вигідне
Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пєндзін розповідає:
"У нас залишилося зерно минулого врожаю – понад 20 мільйонів тонн. А незабаром збирати новий, який разом із масляними, за прогнозами, становитиме близько 60 мільйонів тонн. І у нас просто не вистачить елеваторів, щоби все це зберегти. Враховуючи, зокрема, що частина елеваторів залишилася на тимчасово окупованій території, а частина перебуває у зоні активних бойових дій. Тобто частина нового врожаю може просто залишитись на полях – і загинути".
Звісно, Україна зацікавлена у тому, щоб експортувати зерно, наголошує експерт. І ми шукаємо різні шляхи.
"Так, 50 тисяч тонн пішли через румунську Констанцу. Спочатку зерно закинули вагонами на Рені, що на Одещині. Там перевантажили на баржі, ними через Дунай – у порт Констанца, що у Румунії. А там уже – на кораблі та до замовників. Доставляємо ми зерно і по сухошляху через західний кордон до польського порту Свиноустя. А потім через Балтику – на південь Іспанії", – розповідає Олег Пензін.
Але, продовжує він, це все – дуже довго та дорого. Головна проблема всіх цих схем – велике подорожчання вартості логістики. Будь-який залізничний транзит через територію Європи передбачає зміну візка (з'єднані по дві пари колеса вагонів). Справа в тому, що українська залізнична колія (як у всіх країнах колишнього СРСР) має ширину 1520 мм, тоді як європейська – 1435 мм. І доводиться постійно проводити таку операцію.
"Тобто якщо ми веземо залізницею досить великий обсяг зерна з України через країни ЄС – доводиться міняти візок на кордоні. Це дорого та довго. До того ж, українське зерно зараз перебуває в основному на припортових елеваторах Чорного моря. І якщо ми женемо його через Європу, доводиться вантажити в зерновози, везти через всю Україну (700-800 км) до нашого західного кордону, міняти візки, тягти до якогось європейського порту. Ви уявляєте, яка в результаті вартість логістики? Особливо якщо говоримо про те саме Свиноустя – північна частина польської Балтики. А потім ще через Балтійське море, через Ла Манш, через Гібралтар, через Середземне море – на наші традиційні ринки (Близький Схід, Єгипет і так далі). Божевільний гачок. Відбивається вартості зерна. Тому такі маршрути нам не вигідні", – пояснює експерт.
Розблокування портів – це ще не все
Водночас Олег Пензін згоден з тим, що довіри до росіян у нас, та й не лише у нас, немає жодної. Тому розмінування акваторії, на чому наполягає Росія, створює загрозу для Одеси. Де гарантії, що агресор не скористається ситуацією, щоби провести висадку десанту?
"Як правильно сказав президент Зеленський, найкращий спосіб забезпечити розблокування портів – це поставити Україні якнайбільше протикорабельних комплексів "Гарпун". До того ж розблокування портів – це ще не все, – зазначає експерт. – Адже кораблі країни-агресора можуть переслідувати судна, які везуть зерно. Атакувати їх. Тому потрібно ще забезпечити конвої, які супроводжуватимуть танкери із зерном. Логічно, щоб це були конвої, які представлені країнами НАТО. Як і логічно вимагати, щоб ці військові кораблі були присутні в українських портах, забезпечуючи безпеку навантаження зернових. У мене великий песимізм, що подібний комплекс умов можна вирішити досить швидко".
Російські військові кораблі мають десятою дорогою обминати українське узбережжя з побоювання повторити долю крейсера "Москва"
Військовий оглядач, головний редактор "Апострофа" Денис Попович зазначає:
"Можна вигадувати найрізноманітніші сценарії розблокування українських портів, але найефективнішим у ситуації є лише один – військовий!".
На щастя, акцентує експерт, Україна вже має у своєму розпорядженні необхідні засоби, про що свідчить остання атака на бурові вежі та острів Зміїний .
"Російські військові кораблі мають десятою дорогою обминати українське узбережжя з побоювання повторити долю крейсера "Москва". Решта всіх варіантів, домовленостей - від лукавого", – резюмує Денис Попович.
Читайте також на порталі "Коментарі" - Олексій Арестович підтвердив – Україна завдала успішного удару по Криму.