Провівши 5 вересня оплесками у відставку міністра оборони України Олексія Резнікова, нардепи 6 вересня підтримали (338 голосами) як нового главу Міноборони – екс-главу Фонду державного майна (ФДМ) Рустема Умерова. Які очікування від цієї кадрової перестановки? Що слід зробити Умерову, щоб зміцнити Міноборони (МО) та загалом здатність України дати більш ефективну відсіч російській агресії? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Рустем Умеров. Фото: із відкритих джерел
В Офісі президента вирішили зробити рокіровку – Резнікова направити на іншу добру посаду, а на його місце поставити іншу людину – з гарною репутацією
Політолог, політичний консультант Володимир Фесенко міркує так:
"Треба розуміти, що воєнними діями керує не МО, а ЗСУ, Генштаб, головком Залужний. Тому заміна міністра не впливає на обороноздатність України у вузькому значенні (наприклад, перебіг військових дій, планування операцій). У широкому, звичайно, є зв'язок".
Експерт нагадує, що у нас пройшла реформа, яка розділила функції збройних сил та МО. Останнє з того часу займається не військовим управлінням, а – бюджетним плануванням військового сектору, держзакупівлями для військових (із чим виникли проблеми), політичним представництвом військового сектору. І контролем – політичним та цивільним – за військовими.
"Безумовно, МО має важливу функцію, яка впливає на обороноздатність. Це – переговори з партнерами про передачу нам зброї, це закупівля зброї тощо. Однак тут треба мати на увазі, що зброю давали не Резнікову, а Україні. І домовленості про постачання зброї насамперед здійснює президент. Саме він домовляється на найвищому рівні з керівництвом тих чи інших країн, структур тощо. Після цього дані домовленості реалізуються по лінії формату "Рамштайн". І це вже – робота міністра оборони", – зазначає Володимир Фесенко.
На його думку, головне завдання, яке вирішувалося шляхом заміни міністра оборони, полягало у знятті напруги – зайвої, до певної міри скандальної – навколо МО.
"Вперше ця проблема виявилася минулою зимою під час сумнозвісного "яєчного скандалу" (яйця по 17 грн). Вдруге – у серпні, на тлі скандалу із закупівлею курток для військових. Причому головних фігурантів скандалів вже покарали. Хтось – у в'язниці, по комусь продовжуються слідчі дії. Але побічно все це було безпосередньо по Резнікову. Так чи інакше, він відповідав за ситуацію в МО загалом. Швидше за все, в Офісі президента вирішили зробити рокіровку. Резнікова направити на іншу добру посаду (ходять чутки — що послом у Велику Британію), а на його місце поставити іншу людину — з гарною репутацією. Тим самим знявши конфліктну проблему, яка більш як півроку створює зайву напругу навколо МО. І призначення Умерова це завдання вирішує як мінімум на певний період часу", – вважає політолог.
Він наголошує, що Умеров має дуже хорошу репутацію. Він налагодив роботу ФДМ, де з колишнім керівником були проблеми (та кримінальна справа щодо корупції продовжується).
"А Умеров проявив себе як державний керівник, довкола якого немає скандалів. Це важливо. Якщо йому вдасться навести в МО такий самий порядок, як він навів у ФДМ, він своє завдання вирішить. Йдеться про наведення порядку у держзакупівлях, ліквідацію порушень, які були, – уточнює Володимир Фесенко. – І, звичайно, необхідно продовжувати роботу щодо забезпечення постачання озброєнь в Україну (що досить успішно робив Резніков), підтримуючи, зміцнюючи та розширюючи контакти з нашими міжнародними партнерами".
Експерт вважає, що Умеров має необхідні якості. Він активно брав участь у різноманітних переговорних процесах. І у березні 2022-го, коли велися переговори з РФ. І постійно — на турецькому напрямку (зокрема в ракурсі зернової угоди), маючи прямий доступ до офісу Ердогана. І в недавніх переговорах у Саудівській Аравії.
"За неофіційними даними, він також чимало зробив для забезпечення постачання зброї в Україну з не західних країн. Тож переговорний досвід у нього добрий, – констатує Володимир Фесенко. — Плюс — є досвід роботи у США. Він брав участь у громадських проектах, має контакти з американськими елітами. І держсекретар Блінкен, який прибув зараз до
Києва,
напевно зустрінеться з нашим новим міністром оборони". Маркерами ефективності Умерова на чолі МО стане низка показників
Експерт з питань сектору оборони та безпеки Олег Старіков зазначає, що у Резнікова на посаді міністра було багато помилок, але й про досягнення забувати не можна.
"Він залучив для зміцнення нашої обороноздатності 100 млрд. від партнерів, сприяв створенню формату "Рамштайн". З урахуванням того, що за законодавством він є, якщо простою мовою – заступником по тилу ЗСУ, зі своїм завданням він більш-менш справлявся. Але його занапастили корупційні скандали навколо МО, які мали вирішувати заступники міністра", – пояснює експерт.
Серед основних недоліків тепер уже колишнього міністра він називає:
— недостатній вплив на своїх заступників (як наслідок – недостатній опір корупційним схемам);
— відсутність роботи з громадянським співтовариством;
— не створив військову юстицію, яка, зокрема, оперативно та ефективно могла б виявляти факти корупції.
"Зміна влади має бути у будь-якій демократичній країні. Але під час війни це завжди складний момент, – вважає Олег Старіков. – Новий міністр Умеров є добрим переговорником. Має добрі зв'язки у США, Туреччині, Катарі, Саудівській Аравії. Це може допомогти нам у вирішенні питань, пов'язаних із військово-технічним співробітництвом. Однак йому буде складно, бо він навряд чи розуміє, що таке МО".
На думку експерта, маркерами ефективності Умерова на чолі МО стануть:
— призначення заступників (їх кандидатури багато що можуть пояснити, сподіваємося, це будуть професіонали своєї справи);
– виведення всіх за штат, а потім – новий прийом, заміна всіх, аж до начальників відділів (у тому числі на близьких йому людей), що говоритиме про те, що жодного позитивного результату від такого міністра ми, швидше за все, не отримаємо.
"І, звісно, новий міністр має відновити контакти, взаємодію з громадянською спільнотою. А конкретно – із громадською радою при Міноборони. Та була створена ще 2004 року, ставши першим на той момент в Україні легітимним органом громадянської спільноти, який перебуває при МО (і передбачено, до речі, стандартами НАТО). Тобто Умеров має почати відновлювати демократичний цивільний контроль над військовою організацією. Мова, акцентую, не про антикорупційну раду при МО, створену Резніковим. Корупція, як бачимо, у результаті тільки збільшилася", – наголошує Олег Старіков.
Плюс – украй важливо, на його думку, щоб Умеров ініціював відновлення військової юстиції в Україні (військова поліція, військова прокуратура, військові суди).
"Якщо протягом, припустимо, місяця, це буде зроблено на законодавчому рівні, можна буде вважати, що новий міністр виконав 90% своїх завдань у цьому статусі, – вважає експерт. – Забезпечення ж ЗСУ всім необхідним зараз відбувається фактично по накатаній. І влазити туди особливого сенсу немає. Тут завданням нового міністра стане скоріше інтенсифікація створення нових спільних підприємств по лінії ВПК із Туреччиною та іншими партнерами".
Читайте також на порталі "Коментарі" – чому Зеленський змінює Резнікова на Умерова – що це дасть Україні.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.