Головна Новини Суспільство події Прирівняти корупцію до держзради: чи є в цьому сенс – що може бути ефективніше
commentss НОВИНИ Всі новини

Прирівняти корупцію до держзради: чи є в цьому сенс – що може бути ефективніше

Проблему корупції не вирішив навіть Китай, проводячи публічні страти корупціонерів, менше їх не стає

28 серпня 2023, 16:15
Поділіться публікацією:

Корупція залишається ахіллесовою п'ятою України навіть під час війни. Йде пошук різних шляхів боротьби з нею, але скандали спалахують постійно. Президент України Володимир Зеленський в інтерв'ю Наталі Мосейчук заявив, що хоче на час воєнного стану прирівняти корупцію до держзради. Як оцінюєте таку пропозицію, так само як спроби викривати корупціонерів через спеціальні портали? Чи існують, в принципі, дієві заходи боротьби з корупцією? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.

Прирівняти корупцію до держзради: чи є в цьому сенс – що може бути ефективніше

Боротьба з корупцією в Україні Фото: із відкритих джерел

Корупція є у будь-якій країні, просто десь – більше, десь – менше і Україна тут приблизно посередині

Представник Економічної експертної платформи Олег Гетман упевнений, що немає жодного сенсу у тому, щоб прирівнювати корупцію до держзради. У нас і так, пояснює він, досить жорсткі статті за корупцію у чинному Кримінальному кодексі. І слід просто виконувати норми законодавства. Навіщо посилювати інституційні можливості органів, які борються з корупцією. А не вводити в КК нові статті, зокрема, прирівнюючи корупцію до держзради.

На думку експерта, нам потрібне.

1. Продовження та завершення судової реформи. Щоб не лише Вищий антикорупційний суд карав корупціонерів, а й суди всіх інстанцій.

2. Перезавантаження всіх органів, які вважаються нині найбільш корумпованими: податкова та митна служби. Повне перезавантаження, за принципом НАБУ. Щоби міжнародні експерти обрали керівництво цих служб, потім пройшла повна переатестація всіх кадрів, були встановлені гідні зарплати. Тож ми очистимо найбільш корупційні органи.

3. Перезавантаження Бюро економічної безпеки (БЕБ), яке має боротися зі злочинами, безпосередньо пов'язаними з корупцією. Теж за принципом формування НАБУ – з конкурсами, міжнародниками. Відповідний законопроект №9080 слід ухвалити цього року.

"Лише за умови виконання вищезгаданих пунктів реалістично мінімізувати корупцію, знизивши її хоча б на середньоєвропейський рівень, – упевнений Олег Гетман. – Корупція є у будь-якій країні. Просто десь – більше, десь – менше. І Україна тут приблизно посередині. А прагнути слід до європейських показників. Класична формула корупції, виведена міжнародними експертами, виглядає так: корупція – це монополія плюс дискреція (дії певного органу/особи на власний розсуд, а не за законом) мінус підзвітність. Усі показники, які у нас зараз у плюсі, слід мінімізувати, одночасно максимально збільшуючи прозорість та підзвітність влади".

Ефективним методом боротьби з корупцією є портали для її викривачів

Народний депутат України ІХ скликання (фракція "Слуга Народу"), заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики Олена Мошенець вважає за ефективний метод боротьби з корупцією портали для її викривачів.

"Викривачі корупції – це особи, які виявляють, документують та повідомляють про випадки корупції, зловживання владою, фінансові маніпуляції та інші неправомірні дії в організаціях чи державних структурах. Вони відіграють ключову роль у боротьбі з корупцією, допомагаючи виявляти та припиняти незаконні практики", – пояснює нардеп.

За її словами, на вже десятки країн (серед них – США, Австралія, Сербія, Японія, Великобританія) запровадили закони чи гарантії захисту викривачів у своєму антикорупційному, трудовому чи етичному законодавстві. Встановили премії та захист для викривачів.

"Законодавство закріплює статус викривачів та гарантує їм захист, стимулює інформувати про порушення та мотивує таким чином суспільство до зниження корупції. Наприклад, гучна справа про корупцію у шведській телекомунікаційній компанії Ericsson. Комісія США з цінних паперів та бірж виплатила тоді рекордну суму у розмірі 279 мільйонів доларів інформатору, який повідомив про корупційне порушення", – нагадує Олена Мошенець.

У багатьох країнах, продовжує вона, діють спеціальні портали для повідомлень викривачів корупції. Так, у Канаді можна подати заяву про протиправні дії через сайт Офісу уповноваженого з чесноти в державному секторі (Office of the Public Sector Integrity Commissioner). А в Ірландії анонімно повідомити про порушення у сфері фінансів та безпеки на роботі можна на сайті Protected Disclosures. У Данії, яка займає кілька років поспіль перше місце в Індексі сприйняття корупції (СРІ), кожна компанія як державна, так і приватна з 50 працівників має налаштувати внутрішню систему викривачів корупції.

"Будь-який співробітник або партнер МЗС Данії може на сайті міністерства залишити анонімну заяву про порушення закону, у тому числі корупційну", – наголошує експерт.

В Україні, зазначає вона, з 2020 року діє Закон про викривачів корупції, який визначає статус викривачів та їхні права.

"Це важливий крок у боротьбі з корупцією, який сприятиме створенню прозорої та відповідальної державної влади, – впевнена Олена Мошенець. – За даними Національного агентства з питань запобігання корупції (НАЗК), вже у вересні 2023 року запрацює портал для анонімних повідомлень викривачів корупції. Він сприятиме розкриттю порушень та забезпечить захист їх прав. Впевнена – відповідні законодавчі норми та підтримка з боку суспільства сприятимуть важливій ролі викривачів корупції у боротьбі з цим негативним явищем".

Прирівнюванням корупції до держзради, посиленням покарань – проблему не вирішити

Кандидат економічних наук, екс-директор з розвитку бізнесу АТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев вважає, що прирівняти корупцію можна до чого завгодно. Тільки навряд чи це дасть значний результат.

"Поки що всі заходи, вжиті раніше, або зовсім не діють, або з дуже низькою ефективністю. З 2016 по 2022 роки кількість справ про корупційні правопорушення впала з 9 до 5 тисяч. Кількість оголошених підозр залишилася приблизно на одному рівні – близько 2 тис. Більшість статей КК, які підпадають під ознаки корупційних дій, навіть у цій загальній статистиці є незначними. Здебільшого у нас намагаються приягнути за неправильне декларування, потім йдуть статті щодо незаконного збагачення. Але корупція, адже вона багато в чому іншому. Це й зловживання владою, впливом, створення спеціальних умов для тих чи інших людей, фірм", – пояснює експерт.

На жаль, зазначає він, у нас є випадки, коли й правоохоронні органи, у тому числі зав'язані на боротьбу з корупцією, стають її частиною. І прикривають учасників схем, системи. А звичайні люди не можуть довести свою правоту.

"Отже, прирівнюванням корупції до держзради, посиленням покарань – проблему не вирішити. Не вирішив її Китай, проводячи навіть публічні страти корупціонерів. Менше їх не стає. Справа у донесенні правильних норм до самого суспільства, – упевнений Андрій Рязанцев. – Для чого слід викорінювати передусім не помилки в деклараціях, а зловживання владою, спрямоване не на інтереси громадян, суспільства, України, а на особисті інтереси (або своїх рідних-близьких, горезвісне "кумівство")".

Експерт також називає проблемою те, що судова система у нас абсолютно викривлена, вона працює не на підтримку правового поля, не на винесення справедливого вироку, а заточена на покарання.

"Це порочна система, – наголошує Андрій Рязанцев. – Вона дає конкретним органам – наслідки, судочинства – додаткові важелі, за допомогою яких вони залякують практично всіх. Тим самим зловживаючи своєю владою, стаючи частиною корупційної системи".

Читайте також на порталі "Коментарі" — прирівнювання корупції до держзради, вибори, війна у довгу: про що говорять заяви Зеленського.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/
comments

Обговорення

Поділіться своєю думкою!


Новини