Кабінет міністрів України затвердив нові правила пасажирських перевезень на час карантину. З 21 жовтня міжрегіональні перевезення пасажирів в регіонах з "жовтим", "помаранчевим" чи "червоним" рівнем епіднебезпеки будуть дозволені за умови наявності у всіх: водіїв, екіпажу авіатранспорту і пасажирів, в тому числі, сертифікату про вакцинацію від COVID-19 або негативного результату тестування.
Нові правила пасажирських перевезень на карантині - фото з відкритих джерел
Наскільки це законно? Чи зможе така міра зупинити поширення коронавирусної хвороби? Щоб розібратися в цих питаннях, видання "Коментарі" звернулося до експертів.
Захищаючи інтереси суспільства, вважають, що держава може вводити певні обмеження щодо людей
Адвокат, кандидат юридичних наук Сергій Войченко зазначає, що всі громадяни України, згідно з Конституцією, є вільними в реалізації своїх прав. У тому числі права на працю.
"Але останнім часом у зв'язку з ситуацією з ковідом, ми бачимо все більше і більше обмежень прав громадян. Причому не тільки в Україні, але і в інших країнах. Можна згадати нещодавні антикарантинні виступи в Італії, які закінчилися досить жорсткими діями з боку влади з розгону протестуючих, — говорить експерт. — Станом на сьогодні, навіть практика Європейського суду з прав людини (ЄСПЛ) йде до того, що інтереси суспільства превалюють над інтересами індивідуума. Грубо кажучи, захищаючи інтереси суспільства, вважають, що держава може вводити певні обмеження щодо людей ".
На думку Сергія Войченка, нові обмеження навряд чи зупинять ковід. Він нагадує, що коли був повний локдаун, коли не працювало метро, стояв наземний громадський транспорт, це пандемію не зупинило.
"До чого ці обмеження точно приведуть, так це до масових протестів, збільшення вартості проїзду (деякі можуть звільнитися), ускладнення для життя громадян, — прогнозує експерт. — Наскільки мені відомо, перші постанови Кабміну, якими запроваджувався локдаун, оскаржувалися в судах. Але суди не стають на бік тих, хто подає позови. Акценти робляться на тому, що обмеження прав обгрунтовані, тому що зроблені "заради загального блага" в рамках протистояння поширенню епідемії".
Ми входимо в якусь безглузду диктатуру, за масової підтримки населення
Лікар, блогер, письменник Наталія Ніколаєва розмірковує наступним чином:
"Щодо того, чи законно це. Я не юрист і всіх вищих тонкощів не знаю. Але думаю, що в юридичному плані тут не підкопатися. Посилатися на Конституцію з її правами і свободами теж злегка наївно. З тієї простої причини, що існують інші закони, які багато хто не знає, але вони в деяких випадках перекреслюють права і свободи громадян. Є, наприклад, закон "Про захист від інфекційних хвороб". Хто хоче, може почитати, розділ про карантин. Там чітко сказано, що під час оголошення в країні епідемії та карантину, права і свободи громадян можуть обмежуватися. Це тільки те, що знаю я. І навіть цього достатньо ".
А в уряді, зазначає Наталія Ніколаєва, є юристи, які на щось посилаються. Тому навряд чи вони вводили б якісь абсолютно беззаконні постанови.
"Принаймні, судитися з ними в правовому полі я не стала б. Це марно, — зазначає лікар. — Тому це тупик. І ми дружно масово самі в нього зайшли. Більшістю згодних і підтримуючих. Спочатку маски. Зайшло. Потім обробка всього антисептиками до алергій і екзем. Зайшло. "Сиди вдома — врятуй бабусю" — зайшло на "ура". Закриття парків, спортзалів, кінотеатрів, шкіл та іншого — "давайте ще жорсткіше, закрийте розсадник Буковель!", — кричали громадяни. Ті ж громадяни-активісти зараз кричать про необхідність ізоляції аж до гетто для невакцинованих. Вони на "ура" підтримають і цю ініціативу з транспортом. Тут допоможе хіба що масовий протест. Але маси підтримують обмеження прав і свобод, і цю сепарацію з сегрегацією. Тому доведеться мовчки проковтнути і це, як ковтали все до цього. Наскільки це допоможе розрядити епідемічну обстановку і знизити захворюваність? Настільки, наскільки марля може знизити ризик венеричних захворювань".
Наталія Ніколаєва зазначає, що за статистикою, в транспорті люди найменше заражаються. Переважна більшість заражень — сім'я, робота. До того ж, як відомо, вакцинація також не гарантує захист від хвороби. Тому вакцинований пасажир не є безпечним для оточуючих. Так само, як і пасажир з тестом ПЛР.
"І знову ж питання: що робити перехворілим, які на 99% безпечні для оточуючих? Порушення прав? Так. Доведеш щось? Ні. Тут же вкажуть на посилання на ВООЗ і дослідження, де імунітет у перехворілих не доведений. Тому, мовляв, уряд в праві вводити такі обмеження, з метою захисту своїх громадян, посилаючись на закони про захист і ту ж Конституцію. Ми входимо в якусь безглузду диктатуру, за масової підтримки населення, — вважає Наталія Ніколаєва. — Так нам і треба. Ми цього заслуговуємо. При тому, що будь-яка епідемія рано чи пізно закінчується сама по собі. Закони природи. І це, швидше за все, остання, невелика хвиля. Вона розсмокчеться через пару місяців. У медичному аспекті. У політичному я навіть не знаю чого очікувати. Але я як зазвичай сподіваюся, що всі причетні до цього будуть колись покарані ".
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.