Головна Новини Суспільство події Блокада українських портів: що може вирішитись у Стамбулі – чому питання стало особливо гостро
commentss НОВИНИ Всі новини

Блокада українських портів: що може вирішитись у Стамбулі – чому питання стало особливо гостро

Цінність портів для економіки Україна дуже велика. Це розуміє агресор, тому продовжує шантажувати Київ, а також увесь світ

22 червня 2022, 12:00
Поділіться публікацією:

У Стамбулі найближчим часом можуть відбутися переговори України з представниками Туреччини, ООН та РФ щодо експорту українського зерна . Експерти оцінили для видання "Коментарі" ситуацію і шанси на розблокування українських портів.

Блокада українських портів: що може вирішитись у Стамбулі – чому питання стало особливо гостро

Порти України. Фото: з відкритих джерел

Розблокування портів розвантажило б зерносховища, а фермери отримали кошти для жнив.

Народний депутат Верховної Ради IX скликання (фракція "Слуга Народу"), член Аграрного комітету Дмитро Соломчук нагадує, що Україна щороку годує близько 400 млн. людей у світі. А через російську агресію робити цього не може.

"Безумовно, це питання світової продовольчої безпеки – важливо розблокувати українські порти. Але це має статися без зняття санкцій із Росії чи преференцій для неї (як того хоче Кремль). Не можна загравати зі злочинцями – і світова спільнота починає це розуміти", – зазначає експерт.

Будь-які переговори щодо вивезення зерна, акцентує він, можливі лише за 100% обліку українських та світових інтересів, але аж ніяк не російських.

"Поки що ми використовуємо всі можливі шляхи для експорту. Але залізниця, наприклад, уже працює на межі своїх можливостей, – наголошує Дмитро Соломчук. – Розблокування портів розвантажило б зерносховища, а фермери отримали кошти для жнив. Маховик продовольчої кризи змушує активно включитися в процес розблокування портів світових лідерів, тому сподіваємось на більшу протикорабельну зброю та дипломатичну допомогу в деблокаді".

Якщо в рамках чотиристоронньої робочої групи буде сформовано дорожню карту, яка гарантує безпеку та безперешкодний експорт – це можна лише вітати

Експерт з питань аграрної політики, заступник голови Всеукраїнської Аграрної Ради (ВАР) Денис Марчук розмірковує так:

З перших днів російського широкомасштабного вторгнення Україна попереджала світ, що ця конфронтація двох країн вдарить по всіх. У тому числі, за рахунок різкого скорочення поставок українського продовольства. Як наслідок, питання продовольчої безпеки, яке і раніше стояло досить гостро, стане надактуальним. Що в результаті і сталося. Відчутно дефіцит зернових на світовому ринку. Як наслідок – зростання цін на них та продукти, з них виготовлені. Тож питання вільного судноплавства, розблокування українських портів для експорту зерна морем, резонно, має турбувати не лише Україну. Ми бачимо постійні звернення щодо цього з боку українського президента, МЗС, Мінагрополітики. З акцентом, що нам потрібні гарантії відповідальних країн щодо того, що у разі розмінування акваторії Росія не здійснить висадку десанту, а кораблі з продовольчими вантажами не зазнають обстрілів".

Звичайно, ми не довіряємо росіянам, зазначає експерт. Вони вже запевняли світ, що ніколи не нападуть на Україну. А 24 лютого наша країна прокинулася від ракетних та бомбових ударів. Тож цілком логічною є картина, коли з'являються треті країни, готові виступити гарантами безперешкодного проходу суден із тим самим зерном. Як у цьому випадку – Туреччина.

"Існують довірчі стосунки між українським та турецьким керівництвом. І якщо вдасться в результаті переговорів розблокувати наші порти – це матиме позитивні наслідки для всіх. Але важливо, щоб ці домовленості не били щодо нашої безпеки. Якщо в рамках чотиристоронньої робочої групи (ООН, Україна, Туреччина, Росія) буде сформовано дорожню карту, яка гарантуватиме безпеку та безперешкодний експорт – це можна лише вітати", – каже Денис Марчук.

За його словами, за нинішніх можливостей експортування зерна (по Дунаю, а також сухопутними шляхами – залізниця та автотранспорт) – ми не можемо вийти на обсяги, які існували у довоєнний період.

"Нагадаю, що ми тоді перевозили щомісяця близько 5 млн. тонн, а зараз – менше половини від цієї кількості. До того ж у травні 2022 року частка обсягів агропродукції в експортних перевезеннях залізницею не перевищувала 21%. Тоді як загальна частка експорту чорних металів та залізняку – 62% (2,4 млн тонн). Враховуючи блокаду українських портів, залізниця є одним із найдієвіших інструментів експорту продовольства. Проте більшість її зусиль спрямовано вивезення металургійної продукції. Що, на мій погляд, неприпустимо у ситуації можливого виникнення найбільшої продовольчої кризи у світовій історії", – зазначає заступник голови ВАР.

Крім того, продовжує він, нам важливо отримати потужне протикорабельне озброєння. Це також своєрідна гарантія безпеки. І можливість самостійно розблокувати свої порти – військовим шляхом, якщо не вийде дипломатичним.

"У глобальному сенсі нам, звичайно, потрібні переговори не просто про розблокування портів, а й про світ як такий. Вже за кілька тижнів Україна увійде до процесу збирання озимини. При прогнозах у 60 млн тонн зернових та олійних культур нам необхідно вже сьогодні мати чіткий план, як ми вивозитимемо надлишки. Можливості повноцінно зберігати весь урожай – ми не маємо. Значна частина відповідних складів у нас на територіях, де йдуть бойові дії, або які тимчасово окуповані. Тих, хто залишився, точно недостатньо. Тому, звичайно, важливими є будь-які результативні переговори – як для дебокладів наших портів, так і для припинення бойових дій", – резюмує Денис Марчук.

Читайте на порталі "Коментарі" — Словаччина передає Україні винищувачі МіГ-29: названо умову.




Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.
Джерело: https://comments.ua/

Новини