Рубрики
МЕНЮ
Лиля Воробьева
Причетність Росії до пошкодження електрокабелю Estlink-2 між Фінляндією та Естонією викликає серйозні побоювання щодо безпеки європейської інфраструктури. Інцидент стався на Різдво, і, як зазначає видання The Hill, він може бути пов’язаний із судном Eagle S, яке ходить під прапором Островів Кука. За даними західних чиновників, це судно є частиною російського “тіньового флоту”, що використовується для обходу санкцій.
Диверсії у Балтійському морі (фото з відкритих джерел)
Eagle S, ймовірно, пошкодило кабель якорем, тягнучи його на глибину до 62 миль. Хоча фінська поліція конфіскувала судно, поки неясно, чи це було результатом недбалості чи цілеспрямованою диверсією. Незважаючи на те, що пошкодження кабелю не викликало значних перебоїв у системі, сам факт інциденту загострив дискусію про захист критично важливої підводної інфраструктури, особливо в контексті російської агресії проти України.
Глава зовнішньополітичного відомства ЄС Кая Каллас наголосила, що спроби диверсій у Балтійському морі є частиною масштабної кампанії, спрямованої на підрив енергетичної та цифрової інфраструктури Європи.
Схожі інциденти траплялися і раніше. У 2023 році Китай звинувачували у пошкодженні підводних кабелів у європейських водах. Так, авіаносець Yi Peng 3 підозрювали в перерізанні кількох кабелів, а гонконзьке судно завдало шкоди ключовому газопроводу між Естонією та Фінляндією.
Експерти Якуб Джанда та Джеймс Корера зазначають, що такі дії свідчать про зростання співпраці між Росією та Китаєм. На їхню думку, для запобігання подібним інцидентам потрібні політична воля та єдність Західних держав.
У серпневому звіті Центру стратегічних і міжнародних досліджень (CSIS) йдеться, що підводні кабелі стали важливим полем глобального суперництва. Росія, як держава з наземним доступом до Інтернету, розглядає їх як вразливу точку для тиску на Захід.
Генеральний секретар НАТО Марк Рютте заявив про плани посилити військову присутність у Балтійському морі для захисту підводної інфраструктури. Європейські уряди також закликають до інвестування в нові технології захисту кабелів і створення більш безпечних ланцюгів постачання.
Хоча міжнародні угоди, такі як стаття 113 Конвенції ООН з морського права, передбачають покарання за пошкодження кабелів, їх реалізація ускладнюється, особливо в міжнародних водах.
На сьогодні у світі діє понад 600 підводних кабелів, які забезпечують основний обсяг передавання даних між континентами. За даними Фонду Карнегі, вони є вразливими до фізичних атак, зламів і шпигунства. Контроль над цією інфраструктурою переважно належить компаніям зі США, Франції та Японії, хоча Китай активно розширює свою частку через компанію HMN Technologies.
Нагадаємо, що "Коментарі" писали про те, що після диверсії у Балтійському морі в НАТО виступили із заявою. Північноатлантичний Альянс посилить військову присутність у Балтійському морі для збереження пильності та запобігання новим інцидентам. Про це йдеться в заяві, опублікованій після зустрічі членів Альянсу в штаб-квартирі НАТО для консультацій з безпеки критично важливої інфраструктури в Балтійському морі.
Новини