Інформаційна боротьба із російським агресором не припиняється ні на день. Що робиться у цьому ракурсі? Що ще треба зробити? Чи виграємо ми цей бій? Портал "Коментарі" звернувся із цими питаннями до експертів.
Володимир Путін. Фото з відкритих джерел
Для України критично важливо доносити свою позицію максимально доступно та презентабельно
Директор Центру міжнародної безпеки Валерій Кравченко наголошує, що інформаційний фронт є дуже важливим для України.
"Росія активно просуває свої наративи на Захід, особливо в умовах війни. Працюють десятки "ломів", зокрема популярність набирає наступний наратив – "росіяни як народ не винні, не потрібно скасовувати російську культуру та інше". Для України критично важливо доносити свою позицію максимально доступно та презентабельно, щоб широка аудиторія мала доступ до інформації з перших вуст, з України", – пояснює Валерій Кравченко.
Для цього, продовжує він, був створений проект Ukraine on-air, поки що у форматі ютуб каналу, але з перспективою виведення на стрімінгові сервіси.
"Важливо, що це незалежний канал, який роблять команди кількох недержавних організацій в Україні та Бельгії, – наголошує Валерій Кравченко. – Окрім цього, команда Центру міжнародної безпеки робить
щоденні дайджести 9 мовами, розповідаючи правду про події в Україні".
Важливо враховувати цілі, що ставляться в інформаційній війні
Експерт фонду "Майдан закордонних справ", співзасновник "Інституту Чорноморських стратегічних досліджень", експерт з питань окупованих територій Юрій Смілянський нагадує, що мета інформаційної війни – послабити моральні та матеріальні сили супротивника чи конкурента та посилити власні. А досягнення цієї мети передбачає "заходи пропагандистського впливу на свідомість людини в ідеологічній та емоційній галузях".
За словами Юрія Смілянського, використання пропаганди з метою посилення власних позицій у суспільстві, попередження панічних настроїв має використовуватися дуже акуратно, "дозування" має бути скрупульозно виміряне.
"Якщо це "дозування" порушено, наслідки рано чи пізно виявляться зворотними від намічених цілей. Частина людей має раціональну свідомість. Для них об'єктивна інформація важливіша за пропаганду. Частина людей має ірраціональну (емоційну) свідомість. Для них пропаганда приємніша за об'єктивність", – пояснює експерт.
Виходячи з визначення, продовжує Юрій Смілянський, можна позначити цілі, що ставляться в інформаційній війні.
1. "Ослаблення моральних та матеріальних сил противника".
У опорі російській збройній агресії це завдання, зазначає експерт, може виражатися таким чином: "Вплив на свідомість громадян РФ для того, щоб підштовхнути їх до сприйняття війни проти України як неприпустимої дії, яка негайно має бути припинена. Як те, що негативно впливає на життя самих росіян".
Досягнення цієї мети, акцентує Юрій Смілянський, ілюструється масовими антивоєнними виступами проти влади, посиленням національних рухів у суб'єктах федерації, масовою відмовою від служби у збройних силах РФ тощо.
2. "Посилення власних моральних та матеріальних сил".
2.1. Вплив на свідомість громадян України з метою посилення загальнонаціональної єдності щодо відображення російської збройної агресії, стримування зростання панічних настроїв.
2.2. Вплив на свідомість громадян інших держав з метою формування підтримки в боротьбі українського народу проти російських загарбників.
"Чи досягнуто мету "ослаблення моральних та матеріальних сил противника"? За рахунок інформаційної складової – ні. Населення РФ у своїй переважній більшості підтримує війну проти України, яку веде кремлівське керівництво. Говорити про посилення національних рухів у федерації поки що не доводиться. У той самий час існує певний рівень морального гноблення громадян Росії з допомогою впливу санкцій, економічної кризи. Падіння морального духу російських військовослужбовців – наслідки дій Збройних Сил України", – пояснює Юрій Смілянський.
Чи досягнуто мети "посилення власних моральних і матеріальних сил"? Ось що думає експерт:
"Російська Федерація веде загарбницьку війну проти України упродовж 8 років. З початку війни українське суспільство демонструвало високий дух до опору. Ілюстрацією це є волонтерський рух, добровольчі батальйони, активність щодо вступу до ЗСУ. Після активізації бойових дій з боку РФ проти України у лютому 2022 року українське суспільство вкотре продемонструвало високий рівень моральної готовності до опору. Щодо інформаційної війни, то її веде саме суспільство – індивідуально і на волонтерських засадах. Можна об'єктивно стверджувати, що громадська участь в інформаційній війні є більш ефективною, ніж участь у цій війні державної влади".
За словами експерта, створений владою "єдиний інформаційний простір" має позитивні елементи. Але виняток із участі ЗМІ, які не отримували звинувачень у колабораціонізмі, нівелює наявний позитив, породжує певний рівень недовіри до дій влади.
"Переважання емоційного над раціональним в єдиному інформаційному потоці, що породив "феномен Арестовича", позитивно впливає на ту частину суспільства, яка має емоційну (ірраціональну) свідомість. Але негативно сприймається тими, хто має раціональну свідомість, – пояснює Юрій Смілянський. – Негативу додають публікації у західній пресі останніх днів. Ці публікації нейтралізують пропагандистський вплив на свідомість громадян України. Проблема полягає в тому, що західна преса починає писати про те, про що українська влада вважає за краще мовчати. На сьогодні найкращою пропагандою чи моральним стимулом є підсумки російської окупації на вже звільнених українських теренах. Резюмуючи: ми можемо говорити про серйозний успіх в інформаційній політиці та її вплив на свідомість громадян інших держав. Це знаходить своє відображення у рівні підтримки України у світі".
Інформаційна боротьба з кремлівською сектою та її лже-пророком путіним – не має нічого спільного з боротьбою проти дезінформації
Експерт Інституту постінформаційного суспільства, медіаексперт, заступник міністра інформполітики (2017-2019 рр.) Дмитро Золотухін пояснює:
"Нам, у будь-якому разі, необхідне переосмислення питань інформаційного протистояння та боротьби з дезінформацією, які ми обговорюємо 8 років. На мою думку, всі старі підходи вже не працюють. Зокрема, гасло "факти мають значення" абсолютно не релевантне для ситуації, в якій ми опинилися. Факт-чекінг та розвінчування фейків справи важливі та потрібні, але жодним чином не впливають і не рятують нас від війни".
За словами експерта, причиною всього – нерозуміння є те, що ми називали "пропагандою" та "дезінформацією", насправді виявилося вірою та релігією 140-мільйонної аудиторії росіян.
"Ми ж не намагаємося переконати ІДІЛ у тому, що "натовп незайманих в раю" — це фейк ісламської пропаганди. Це є релігія, деструктивний культ. А це означає, що інформаційна боротьба із кремлівською сектою та її лже-пророком путіним – не має нічого спільного з боротьбою проти дезінформації, – зазначає Дмитро Золотухін. – Коли ми це зрозуміємо – ми неодмінно переможемо!".
Читайте також на порталі "Коментарі" — Зеленський прокоментував можливість переговорів із Путіним.
Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.