Рубрики
МЕНЮ
Владимир Лавский
НАБУ хоче створити медаль "За боротьбу з корупцією" та нагороджувати нею осіб за сумлінну працю і внесок в боротьбу з корупцією. "Коментарі" попросили експертів оцінити цю ідею, щоб дізнатися, чи не здається все це "медалювання" ще більшим "совком", ніж пам'ятники, які зносили у 2014-му.
Директор Українського інституту політики (УІП) Руслан Бортник вважає "медальне" рішення непродуманим кроком з боку НАБУ.
"Сьогодні це викличе лише глибокий сарказм в суспільстві, — пояснює політолог. — Результатів НАБУ не продемонстрував, ніхто з корупціонерів не сів. Я не проти, щоб був якийсь знак відмінності за ефективну боротьбу з корупцією. Але він повинен з'явитися тоді, коли така боротьба буде. А сьогодні рішення про таку медалі виглядає як неадекватність керівництва НАБУ. Це серйозна іміджева, комунікаційна помилка. Зараз такий медаллю просто нікого нагороджувати ".
На думку директора УІП, реально допомогти в боротьбі з корупцією може лише банальна наявність політичної волі. Яке не демонструвало минуле керівництво країни, не демонструє і нинішнє.
"Боротьби з корупцією немає, тому що директор НАБУ Ситник балансує між Офісом президента і західними партнерами. А в ОП своїх не здають. І це — яскраве і публічне сповіщення чужим, що і їм боятися нічого. Просто їм це обійдеться трохи дорожче ", — резюмує Руслан Бортник.
Сумнівною з точки зору ефективності (виявлення злочинів і покарання винних у формі конкретних судових вироків) називає роботу НАБУ та інших антикорупційних органів політичний і економічний експерт Growford Institute Валерій Клочок. А тому, підкреслює він, зараз точно не до медалей.
"Вже за часів президентства Володимира Зеленського НАБУ надали право на "прослушку". І саме після приходу до влади Зеленського антикорупційна інфраструктура набула обрисів максимальної незалежності та можливості бути максимально ефективною, — нагадує експерт. — У 2019 Зеленський своїм указом доручив МЗС забезпечити НАБУ можливість самостійно співпрацювати з міжнародними партнерами в розслідуванні корупційних злочинів. Також була повернута до Кримінального кодексу статтю про відповідальність за незаконне збагачення, заробив Вищий антикорупційний суд. Але при цьому до роботи всієї антикорупційної системи питань — більше, ніж було".
Валерій Клочок підкреслює, що українське суспільство очікує від антикорупціонерів наочних результатів у вигляді обвинувальних вироків для корупціонерів, а не нагородженнями медальками "агентів" або "стукачів".
"Останні соціологічні дослідження групи" Рейтинг "показують, що рівень віри в антикорупційну систему перебуває на рівні статичної похибки, — зазначає експерт. — Разом з тим, з 2104 року на її створення та функціонування витрачено майже 6 млрд бюджетних коштів ".
Адвокат, керуючий партнер в Юридичній фірмі Patriot.Legal Денис Бондар, коментуючи нові плани НАБУ, зазначив: "Витрачання бюджетних коштів, тобто, наших з вами грошей, як платників податків, це улюблене заняття всіх державних і правоохоронних органів. Замість оптимізації витрат, щорічно ми бачимо тільки їх збільшення ".
Ефективність діяльності НАБУ у більшості українців викликає сумнів, підкреслює експерт. При бюджеті понад 1 мільярд гривень на 2020 рік, ми не побачили гучних справ або запобігання резонансних корупційних схем.
"На жаль, в нашій країні не рідкісні випадки, коли ті, хто бореться з корупцією, її ж і очолюють. Тому така "медаль" може оцінюватися нашим суспільством не зовсім позитивно або навіть комічно. Хоча слід зазначити, що нематеріальне винагородження та визнання буває навіть більш мотивувальним фактором у багатьох людей, ніж грошове преміювання ", — зазначає Денис Бондар.
Безумовно, нульова толерантність до корупції є важливою складовою розвинутого суспільства. Однак методи боротьби, які використовуються в Україні, малоефективні. Концепція small government і зменшення фіскального відсотка ВВП, є найкращим засобом боротьби з корупцією, упевнений експерт.
Раніше "Коментарі" дізналися в експертів, що потрібно зробити в Україні, щоб подолати корупцію.
Новини