Скандали, мільярди та смерть: що ховає олігарх Ярославський і чому його "не чіпає" влада

У Ярославського за плечима підозра у привласненні 5,8 млрд грн із держкомпанії «Укрнафта» та причетність до смертельної ДТП.

Дві кримінальні справи, одна з яких за фактом загибелі людини, нібито оголошення в міжнародний розшук, скандали із в'їздом в Україну, звинувачення в розкраданні близько 6 млрд грн. – все це про одного з найбільших українських бізнесменів, власника групи компаній DCH Олександра Ярославського. Проте почувається підприємець дуже впевнено, а його підприємствам , схоже, нічого не загрожує.


"Коментарі" продовжую т розпочатий раніше цикл матеріалів про українських олігархів , які опинилися не в ладах з українськими законами, проте влада про них чомусь "забула". На черзі – харківський бізнесмен Олександр Ярославський, в активі якого підозри в розкраданні 5,8 млрд грн. у державної компанії "Укрнафта" та загибель людини.


До війни мільярдер – хто такий Олександр Ярославський


Уродженець нині окупованого Маріуполя Олександр Ярославський за освітою технолог громадського харчування, а пізніше – кандидат технічних наук, 1992 року переїхав до Москви і зайнявся там бізнесом. Сфера, в якій працював бізнесмен у Росії, була дуже вигідною – торгівля нафтопродуктами. Однак через 4 роки, повернувшись до України, він зосередився на банківській справі в "Укрсиббанку". Успіхам у бізнесі, як подейкували, сприяли вдале одруження з дочкою голови Харківської ОДА початку 90-х Масельського та спільний бізнес із уродженцем Харкова, членом "авторитетної" фінансово-промислової групи "Лужніковські" .

З того часу бізнесмен займався різними сферами діяльності, поступово консолідувавши всі свої активи у групі компаній DCH, де злилися залізорудне підприємство "Суха Балка", страхові компанії "ІНГО" та "Оранта", Дніпровський металургійний завод, банк "Кредит Дніпро" та інші активи. Також Ярославський став власником одного з найбільших торгово-розважальних центрів України – "Караван" у Дніпрі, площею 97,5 тисяч квадратних метрів і потрапив до рейтингу "Коментарі" найбагатших рантьє України .


На піку статки бізнесмена, який осів у Харкові, оцінювалося діловими ЗМІ приблизно в 1 млрд дол., проте війна багато змінила – постраждали від ударів і близькості до фронту аеропорт Харків, Кременчуцький НПЗ, Харківський тракторний завод, готель Kharkiv Palace. В результаті наразі багатство бізнесмена оцінюють приблизно в діапазоні від 340 до 490 млн. дол.


Але зовсім не це сьогодні є головною проблемою бізнесмена.


Смертельна ДТП, в якій винуватця не знайдено, а Олександр Ярославський проходить свідком

Незадовго до російського вторгнення, 9 лютого 2022 року, внаслідок ДТП за участю авто з кортежу Олександра Ярославського на трасі Чугуєв – Мартово був на смерть збитий чоловік. Спочатку провину за наїзд взяв на себе водій бізнесмена, але швидко з'ясувалося, що його на місці пригоди навіть не було.


Це було розцінено як спробу "відмазати" справжнього винуватця аварії, в якому запідозрили самого Олександра Ярославського, і начальника обласної поліції Станіслава Перліна було знято зі своєї посади за спробу фальсифікувати обставини ДТП. Бізнесмен оперативно залишив Україну, і вже восени 2022 року осів за кордоном, ставши членом батальйону "Монако" .

Тим часом справа смертельної ДТП була поставлена на паузу, хоча слідство начебто рухається. Так, 9 травня вже 2025 року Київський районний суд Харкова засудив до 3 років умовно двох осіб, звинувачених у спробі приховати злочини, або іншими словами – водія, який заявив, що нібито він сидів за кермом та його помічника.


Але того, хто насправді сидів за кермом авто через 3 роки, слідство так і не знайшло. Так, у своїй відповіді на запит "Коментарі" у Головному слідчому управлінні Національної поліції України пояснили, що займаються досудовим розслідуванням смертельного ДТП у рамках кримінального провадження № 12025000000000435 від 29 січня 2025 року. Проте розкрити детальніше інформацію відмовилися.


В Офісі Генерального прокурора України пояснили, що в рамках розслідування смертельної ДТП Олександра Ярославського було допитано як свідка, і ймовірно, в цьому ж статусі перебуває досі. Однак, від більш детальних роз'яснень у ОДП утрималися, посилаючись на ту саму таємницю слідства.


Щоправда, не все так райдужно для бізнесмена в іншій його справі – про розкрадання 5,8 млрд грн. з "Укртатнафти".


Роль Ярославського у розкраданні 30 млрд. грн. з держбюджету


Треба сказати, що травень 2025 виявився дуже невдалим для Олександра Ярославського. Так, ще до рішення суду про спробу приховування ДТП, Нацполіція заявила про викриття злочинної групи з 9 осіб, яка викрала державу 5,8 млрд грн.


Йшлося про неназваного екс-главу нафтопереробної корпорації, який склав фіктивні договори про постачання нафтопродуктів із компаніями, які не розплачувалися за отримане паливо. За даними ЗМІ, йшлося про "Укртатнафту" і колишнього до 2022 року її голову Павла Овчаренка.


Але вже 29 травня поліція провела 49 обшуків у Києві, Харкові, Одесі та Дніпрі заявивши, що отримані завдяки схемам екс-глави нафтопереробної компанії 5,8 млрд грн., переказувалися на рахунки групи компаній для їхньої легалізації, на основі фіктивних договорів. Як з'ясувалося того ж дня, обшуки йшли у компаніях групи DCH Олександра Ярославського.


Юристи компанії заявили, що це вже другий обшук за даними адресами – перший стався у травні 2023-го і ні до чого не призвів. Також у DCH вважають ці обшуки є незаконними, що чинять необґрунтований тиск на бізнес-діяльність групи, та політично мотивованим тиском та переслідуванням.


Цікаво, що обшуки проводились у рамках кримінального провадження № 42022000000000719 від 16 червня 2022 року, за яким є лише 1 судове рішення Печерського районного суду Києва. Згідно з версією слідства, співробітники ДФС надавали допомогу низці підприємств у їхніх операціях зі створення податкового кредиту з фіктивними компаніями та сприяли незаконному отриманню компаніями відшкодування ПДВ на суму 25,5 млрд грн.


Серед фірм, які підозрюються у здійсненні цих операцій, згадано низку підприємств, що входять до групи DCH Олександра Ярославського – ПрАТ "Суха балка" (вид діяльності – видобуток залізних руд статутний фонд – 41,9 млн грн.), "Дніпровський металургійний завод" (вид діяльності – виробництво чавуну, сталі та феросплавів), "5 вид Б", "5 вид Б" – видобуток каменю, статутний фонд – 8,132 тис. грн.).


Таким чином, за версією слідства, компанії групи DCH можуть виявитися причетними до розкрадання коштів на суму 31,3 млрд. грн., у тому числі 25,5 млрд. грн. із держбюджету.


Слідство може йти роками, а націоналізація майна неможлива


За словами опитаних "Коментарі" експертів, покарання та націоналізація активів Олександра Ярославського поки що виглядають дуже сумнівними.


Так, колишній співробітник СБУ Іван Ступак пояснив, що слідство по ДТП зі смертельними наслідками може розтягнутися на роки, внаслідок багатьох чинників, найважливішими з яких є прізвище підозрюваного, та завдання слідства.


"Слідчому може надійти одна з двох команд – розслідувати швидко, або зволікати. У другому випадку це може означати, що є певний інтерес до підозрюваного, і в такому разі слідство може тривати роками, різні експертизи та інше. Можна просто передати справу до іншого правоохоронного органу. Все це в результаті затягує час і веде до закінчення строків слідства, що є завданням затягування розслідування", - говорить про специфіку розслідування ДТП співрозмовник "Коментарі".


Ще простіше все це робити у випадку з Олександром Ярославським, коли фігурант знаходиться за межами України, що вимагатиме екстрадиції.


"Тут же виникнуть нові питання – а чи є з Україною договір про екстрадицію, а чи вдасться довести, що не йдеться про політичне переслідування, на чому наполягатиме захист та багато іншого", - пояснює Іван Ступак.


Економічний експерт Олександр Охріменко звернув увагу на домовленість, досягнуту між собою на початку повномасштабного вторгнення РФ владою та олігархами, за якої, якщо великий бізнес допомагає країні та ЗСУ, їх активи не чіпають.


"У разі, якщо допомагати відмовляються, мають надто сильний корупційний шлейф або співпрацюють із ворогом, постає питання про націоналізацію. Так сталося з Ігорем Коломойським, Костянтином Жеваго та Віктором Медведчуком. Так, є питання щодо Петра Порошенка, який під санкціями, але поки що немає рішення суду жодної націоналізації не буде. Наразі відносини у олігархів і влади нормальні, інша справа, що сам великий бізнес може ворогувати один з одним, використовуючи для цього владу", - пояснює експерт.


Зауважимо, що Олександр Ярославський аж ніяк не перебуває у списку помічників ЗСУ та влади. Так, хоча на початку березня бізнесмен заявив , що продасть свою яхту, щоб допомогти харків'янам, точних відомостей про цю угоду та фактичної допомоги постраждалим у Харкові немає. Активісти повідомляли , що бізнесмен відмовився допомагати купувати ударні БПЛА "Байрактар", а тодішній голова харківської ОВ Олег Синегубов заявив, що бізнесмен відмовився допомагати ЗСУ.


У той же час Харківський тракторний завод, який належить Олександру Ярославському, зміг домогтися в Харківському обласному господарському суді додаткових засобів захисту боржника, яким поки що заборонено стягнення частини боргів підприємства. Так, у липні завод зміг розпочати другу в Україні процедуру превентивної реструктуризації, щоб уникнути банкрутства та продовжити роботу, при цьому його загальна заборгованість становить 2,29 млрд грн.


Зазначимо, що за даними аналітичної системи YouControl, дохід підприємства у 2024 році склав 476 млн. грн., за загальної заборгованості в 2,29 млрд. грн. Заводу загрожує банкрутство, уникнути якого намагаються за допомогою реструктуризації, щоб задовольнити кредиторів підприємства.


У той же час рішення Харківського обласного господарського суду свідчить про те, що поки що активи Олександра Ярославського нікому не цікаві – чи причина тому плачевний стан підприємства, чи якісь домовленості з владою покаже час.