Рубрики
МЕНЮ
Недилько Ксения
Порушення правил дорожнього руху (ПДР) — одна з головних причин дорожньо-транспортних пригод у всьому світі. Відповідно, більшість європейських країн запровадили чітку, а подекуди й сувору систему покарань, щоб зменшити кількість аварій. У той час як в Україні основний акцент робиться на штрафах і відеофіксації, у країнах ЄС додаються й інші механізми — бали, конфіскація транспорту, а також сувора градація порушень. У цій статті ми порівняємо підходи до порушень ПДР у різних країнах, визначимо, де водії сплачують найбільше, та чим українська практика відрізняється від європейської.
Ілюстративне фото
У Польщі діє одна з найсуворіших систем покарання за порушення ПДР у Європі. Штрафи залежать не лише від тяжкості порушення, а й від повторюваності. Наприклад, за перевищення швидкості на 10 км/год можна отримати штраф у 11 євро та 1 штрафний бал, а при перевищенні на понад 70 км/год — це вже 577 євро і 15 балів. Якщо таке порушення повториться протягом року, сума подвоюється.
Максимальний штраф на місці сягає 1 155 євро, а при розгляді в суді — до 6 932 євро. До того ж, на водіїв у Польщі поширюється бальна система: 24 бали — межа для досвідчених водіїв, 20 — для новачків. Після її перевищення слідує іспит і тестування. Якщо водій його не проходить — права втрачаються.
Цікаво, що у 2024 році штрафи в Польщі зросли на 21,5% у зв’язку з прив’язкою до мінімальної зарплати. А за проїзд на червоне світло можна отримати 115 євро штрафу та 15 балів. Відсутність ременя безпеки — ще 23 євро і 2 бали. За водіння в нетверезому стані — від 577 до 13 865 євро, з обов’язковим арештом і навіть конфіскацією авто.
Молдова має відносно помірну систему штрафів, проте особливу увагу приділяє технічним аспектам. Наприклад, ближнє світло фар повинне бути увімкнене з 1 листопада до 31 березня, а також у темну пору доби чи за поганої видимості. Телефонувати за кермом дозволено лише через гарнітуру, а світлопроникність переднього скла має становити щонайменше 70%.
За недотримання цих вимог передбачено штрафи, які хоча й не є високими за європейськими мірками, все ж суттєво б’ють по кишені місцевих водіїв. Так, дрібні технічні несправності обійдуться водіям близько 3 євро, за відсутність ременя безпеки, користування телефоном або автокрісла штрафи передбачені в 23–31 євро, а за водіння в стані алкогольного сп’яніння (допустима норма алкоголю в крові складає 0,3 проміле) чи відмову від алкотесту можуть стягнути до 2000 євро. Рівень покарання залежить від ступеня загрози безпеці дорожнього руху.
У Німеччині штрафи також прив’язані до доходів, зокрема у випадках серйозних порушень. Наприклад, за водіння у стані сп’яніння водій може бути покараний не лише на суму від 500 до 1 500 євро, а й на позбавлення прав до півроку. Більш того, тут діє система "Flensburg punkte", яка передбачає нарахування штрафних балів за порушення. Досягнення ліміту у 8 балів означає автоматичне позбавлення прав.
Цікаво, що у Німеччині не передбачено обов’язкової сплати штрафу на місці. Зазвичай водієві надсилається офіційне повідомлення поштою. Розмір стягнення може значно варіюватися — від 10 євро за неправильне паркування до кількох тисяч євро за серйозне перевищення швидкості або керування без ліцензії. Крім того, діють особливі правила щодо безпеки дітей — за відсутність дитячого крісла штраф складає від 60 євро і 1 бал у системі Flensburg.
Французьке законодавство відоме своєю жорсткістю щодо водіїв. Перевищення швидкості понад 50 км/год — це вже кримінальне порушення, яке може призвести до арешту, позбавлення прав і штрафу у 1 500 євро. Навіть перевищення на 20–30 км/год тягне за собою штраф у 135 євро. Крім цього, за відсутність ременя безпеки або телефон у руках під час керування водій отримає штраф 90–135 євро.
Франція також має суворі правила щодо алкоголю. Допустима норма — 0,5 проміле. За перевищення передбачено штраф до 4 500 євро, позбавлення прав і навіть ув’язнення на строк до 2 років. Водіям-початківцям дозволено лише 0,2 проміле — будь-яке перевищення веде до покарання. Щодо паркування — у Парижі штраф за неправильне місце або відсутність оплати може сягати 135 євро.
В Україні за останні роки було зроблено чимало для вдосконалення системи покарання за порушення ПДР. Основний інструмент — це відеофіксація перевищення швидкості, проїзду на червоне світло та інші автоматизовані порушення. Штраф за перевищення швидкості на 20–50 км/год складає 340 гривень (близько 8 євро), а понад 50 км/год — 1700 гривень (приблизно 40 євро).
Однак система не передбачає балів, як у більшості країн ЄС. Хоча були спроби запровадити градацію порушень і поступову відповідальність, наразі головним методом залишається грошове стягнення. Наприклад, проїзд на заборонений сигнал світлофора карається штрафом у 425 гривень (близько 10 євро), а за водіння у стані сп’яніння — від 17 000 гривень (понад 400 євро) та позбавлення прав на рік.
Починаючи з 2023 року кількість відеокамер на дорогах значно збільшилась, і це дало позитивний ефект — кількість порушень зменшилась на 12%, згідно з даними МВС України. Проте, у порівнянні з Польщею чи Німеччиною, розміри штрафів досі залишаються відносно невеликими.
Проаналізувавши дані з різних країн, можна впевнено стверджувати: в Україні одні найменших штрафів у Європі. Також, на відміну від Німеччини та Молдови, які мають жорстку, але більш гнучку систему з урахуванням доходів або технічного стану автомобіля, наша країна ж поки що перебуває у фазі переходу: штрафи залишаються невисокими, система балів не впроваджена, проте автоматизована відеофіксація уже демонструє перші позитивні результати.
Наразі, українські законодавці здійснюють спроби переломити ситуацію. У травні 2025 року у Верховній Раді зареєстровано законопроект №13314, який передбачає посилення відповідальності за перевищення швидкості та запровадження шести градацій штрафів залежно від рівня порушення. Відповідно до ініціативи, водії платитимуть 340 грн за перевищення швидкості на понад 10 км/год, 3400 грн — за 30–50 км/год (замість нинішніх 340 грн), 8500 грн — за понад 50 км/год (замість 1700 грн), а у разі повторного порушення сума сягатиме 17 000 грн.
Яким буде майбутнє української системи покарання за ПДР — покаже час, однак приклади Європи демонструють: найефективніше працює не лише каральний підхід, а й постійне навчання та свідомість водіїв.
Новини