Головна Статті Суспільство події Нові умови оцінки вартості автомобілів: як це вплине на український авторинок
commentss Cтатті Всі новини

Нові умови оцінки вартості автомобілів: як це вплине на український авторинок

Український авторинок перебуває у досить складному становищі після повномасштабного вторгнення Росії

29 жовтня 2024, 19:36
Поділіться публікацією:

Український автомобільний ринок перебуває на порозі суттєвих змін. Кабінет Міністрів України ухвалив нову постанову, яка впроваджує більш суворі вимоги до оцінки вартості транспортних засобів під час їх продажу через торгові організації. Ці нововведення, що мають на меті боротьбу з податковими махінаціями, спрямовані на удосконалення комісійної торгівлі автомобілями, а також на збільшення податкових надходжень до бюджету країни. "Коментарі" вирішили розібратися, як саме нові умови вплинуть на ринок авто в Україні, а також на поведінку споживачів та бізнесу.

Нові умови оцінки вартості автомобілів: як це вплине на український авторинок

Як нові умови оцінки авто змінять ринок в Україні

Суть нововведення: оцінка вартості авто за новими правилами

Згідно з новою постановою від 1 жовтня 2024 року, яку ухвалив Кабінет Міністрів, торгівельні організації, що здійснюють продаж транспортних засобів, тепер зобов'язані надавати довідку, яка підтверджує реальну ринкову вартість автомобіля. Раніше продаж авто часто відбувався на основі вартості, яку називав продавець, що відкривало можливість для заниження ціни та зменшення суми податкових платежів. Заступник міністра внутрішніх справ Богдан Драп’ятий у своєму коментарі зазначив, що це створювало умови для несправедливих податкових схем, які призводили до значних втрат бюджету.

Прикладом таких махінацій є продаж автомобілів преміум класу за вартістю в кілька разів нижче за реальну ринкову. Наприклад, як це було з Tesla Model 3 2022 року випуску, яка була зареєстрована за 10 тисяч гривень, хоча її середня ринкова ціна складає понад 900 тисяч гривень.

Тепер, коли при продажу автомобіля використовується офіційна довідка про ринкову вартість, податки розраховуватимуться на основі реальної ціни. Наприклад, якщо автівку оцінять у 450 тисяч гривень, то податок у розмірі 5% становитиме 22,500 гривень, замість символічних сум, які сплачувалися раніше. Це має сприяти не лише збільшенню податкових надходжень, але й зменшенню кількості незаконних схем з ухилення від сплати податків.

Як нововведення вплине на авторинок?

Український авторинок перебуває у досить складному становищі після повномасштабного вторгнення Росії. Через економічну кризу, викликану війною, обсяг ринку вживаних автомобілів скоротився з 1,7 мільйона одиниць у 2021 році до 780 тисяч у 2023 році. Очікується, що у 2024 році цей ринок знову зросте і може досягти 1,5 мільйона автомобілів.

Нове законодавство спрямоване на виведення з тіні значної частини ринку. Впровадження обов'язкової довідки про оцінку вартості транспорту означає, що продавці більше не зможуть використовувати схеми, які дозволяли їм уникати повної сплати податків. Це, безумовно, вплине на ринок вживаних автомобілів, де податкові махінації були досить поширеним явищем.

Однак, разом з цим, є ризик того, що нові правила можуть призвести до зменшення кількості угод через збільшення податкового навантаження на покупців і продавців. Якщо раніше покупці могли отримати транспортний засіб за заниженою ціною з мінімальними податками, то тепер це стане неможливим, що підвищить вартість угоди.

За даними експертів, впровадження нових умов оцінки вартості авто також може суттєво змінити динаміку продажів на українському ринку нових автомобілів. За даними AUTO-Consulting, через додаткове податкове навантаження ринок нових автомобілів у першій половині 2024 року досяг позначки лише 34,100 проданих авто. Загальна вартість цих угод склала близько 44,5 мільярдів гривень, з яких майже 1,85 мільярда гривень було сплачено до пенсійного фонду. Якщо додати до цього новий 15% військовий збір при першій реєстрації авто, то податкове навантаження може стати непосильним для багатьох покупців, що призведе до зменшення обсягів продажів.

Експерти прогнозують, що при такому сценарії ринок нових автомобілів скоротиться до 10-15 тисяч одиниць за півріччя. Це призведе до падіння надходжень до державного бюджету, зокрема у пенсійний фонд, які можуть зменшитися втричі.

Законопроект №9083: скасування додаткової реєстрації авто

Окрім нововведення щодо оцінки вартості транспортних засобів, Верховна Рада України ухвалила в першому читанні законопроект №9083, який передбачає скасування вимоги додаткової реєстрації авто на торгові організації. Це має суттєво спростити роботу компаній, що займаються продажем вживаних авто, оскільки раніше їм доводилося реєструвати автомобіль на себе перед тим, як його продати новому власнику. Скасування цього вимоги значно полегшить адміністративний процес і скоротить витрати бізнесу на додаткові операції.

Цей законопроект також спрямований на виведення з тіні ринку вживаних автомобілів. Очікується, що його ухвалення допоможе збільшити прозорість ринку та сприятиме справедливій конкуренції серед продавців і покупців.

Військовий збір: додаткове навантаження на ринок

Ще одним важливим аспектом є впровадження нового 15% військового збору на першу реєстрацію автомобіля. Це може стати серйозним викликом для ринку нових і вживаних авто, оскільки таке податкове навантаження може зробити покупку автомобіля фінансово недоступною для багатьох громадян. За даними AUTO-Consulting, при купівлі нового автомобіля середня сума військового збору складатиме близько 165 тисяч гривень, що значно підвищить загальні витрати на автомобіль.

Крім того, такий різкий стрибок податкового навантаження може призвести до дефіциту нових автомобілів на ринку, оскільки багато покупців віддадуть перевагу автомобілям, які вже зареєстровані в Україні і на які не поширюється новий збір. Це, в свою чергу, може призвести до зростання цін на вживані автомобілі, які вже мають українську реєстрацію.

Підсумки

Нові умови оцінки вартості автомобілів та додаткові законодавчі ініціативи, такі як скасування вимоги додаткової реєстрації авто та введення військового збору, мають значний вплив на ринок транспортних засобів в Україні. З одного боку, ці заходи спрямовані на боротьбу з податковими махінаціями та виведенням ринку з тіні, що може позитивно вплинути на бюджет країни. З іншого боку, зростання податкового навантаження та адміністративних витрат може призвести до скорочення кількості угод і зменшення обсягів ринку.

Для багатьох продавців і покупців нові умови стали викликом, але разом з цим, вони створюють можливості для розвитку ринку в більш прозорому і конкурентному середовищі. Водночас, важливо стежити за тим, як ці нововведення впливатимуть на реальний стан справ на ринку.



Читайте Comments.ua в Google News
Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту і натисніть Ctrl+Enter.

Новини