Рубрики
МЕНЮ
Кравцев Сергей
Лобізм став звичайним явищем у всьому світі, оскільки великому бізнесу завжди потрібно відстоювати та просувати свої інтереси у законодавчій та виконавчій владі у законний спосіб, оминаючи корупційні схеми.
Лобізм у США
Існує стара легенда, що термін "лобіст" походить від тих, хто збирався у фойє готелю "Віллард" через дорогу від Білого дому, щоб подати петицію президенту США Уліссу С. Гранту під час його вечірніх візитів у заклад для відпочинку з сигарою та бренді. Насправді цей термін походить від людей, які збиралися у фойє англійської Палати громад, щоб звернутися до членів Парламенту кількома століттями раніше.
Хоча цей термін, можливо, був запозичений, правове регулювання діяльності лобістів виникло спочатку в США і протягом багатьох років було унікальним для цієї країни. Однак останніми роками воно все частіше експортується по всьому світу.
Федеральний уряд США зробив першу спробу регулювати лобізм у 1876 році, коли Палата представників ухвалила резолюцію, що вимагала від лобістів реєструватися у секретаря Палати представників. Потім, після Другої світової війни, Конгрес прийняв Закон про федеральне регулювання лобіювання від 1946 року, який встановив систему реєстрації та розкриття інформації про лобістів.
Закон вимагав від усіх, чиєю основною метою було впливати на прийняття або відхилення законів у Конгресі, реєструватися та подавати щоквартальні фінансові звіти. Порушення будь-якої з вимог щодо звітності каралося штрафом до $5,000 або позбавленням волі на 1 рік, а також 3-річною забороною на лобіювання. Будучи першою спробою країни законодавчо врегулювати питання лобіювання, закон не поширювався на співробітників Конгресу, виконавчу владу та велику кількість лобістів на місцях. Практикувалося також широке недотримання закону.
Майже через 50 років Конгрес прийняв Закон про розкриття інформації про лобіювання 1995 року (Lobbying Disclosure Act — LDA), який започаткував радикальну реформу в регулюванні лобістської діяльності. Частково зумовлений лобістськими та корупційними скандалами, такими як скандал з федеральними контрактами компанії Wedtech наприкінці 1980-х років, LDA розширив визначення лобістів, включивши до нього як внутрішніх лобістів (працівників, які лобіюють інтереси свого роботодавця), так і зовнішніх лобістів (осіб, які лобіюють інтереси сторонніх клієнтів), а також розширив коло посадових осіб, на яких поширюється дія закону, включивши до нього не лише членів Конгресу, але й працівників апарату Конгресу, а також політичних посадовців в органах виконавчої влади. Він також охоплює спроби вплинути на рішення виконавчої влади.
У 2007 році до LDA були внесені подальші зміни Законом про чесне лідерство та відкритий уряд, який значно посилив вимоги до розкриття інформації та збільшив покарання за порушення, а також заборонив подарунки та розваги для посадових осіб Конгресу. Компанія повинна зареєструватися, якщо будь-який працівник витрачає щонайменше 20% свого часу на лобіювання протягом 3-місячного періоду і встановлює 2 або більше лобістських контактів під час своєї роботи в компанії, а також якщо компанія витрачає щонайменше 14 000 доларів на лобіювання протягом 3-місячного періоду.
Зовнішні лобісти мають нижчий поріг, оскільки 20%-й поріг розраховується на основі їхньої роботи на одного клієнта, а замість порогу витрат у 14 000 доларів підставою для реєстрації є отримання компенсації за лобіювання у розмірі 3 000 доларів.
Піврічні звіти про лобіювання на федеральному рівні у США постійно б'ють рекорди витрат, починаючи з 2019 року, і 2023 рік не став винятком. Витрати на лобіювання в різних галузях за перші 2 квартали на федеральному рівні склали близько 2,1 мільярда доларів, що на 86,6 мільйона доларів перевищило рекорд 2022 року.
Загалом 12 із 112 лобістів, зареєстрованих у федеральному уряді, лобіювали інтереси у першій половині 2023 року. Найбільш лобійованим законодавчим актом у першій половині року був щорічний Закон про асигнування на національну оборону (National Defense Authorization Act — NDAA) на 2024 фінансовий рік: за оцінками, 449 клієнтів заплатили лобістам, щоб ті вплинули на прийняття законопроекту.
Зазвичай NDAA ухвалюється за двопартійної підтримки. Але цього року він зіткнувся з ретельною перевіркою положень, що стосуються низки питань, включаючи політику Пентагону щодо доступу до абортів, боротьбу з російською агресією в Україні, протидію китайському впливу та надання медичної допомоги трансгендерним військовослужбовцям.
Лідером лобіювання у першій половині 2023 року стала галузь фармацевтики/товарів для здоров'я, на яку було витрачено 192,7 мільйона доларів США. За фармацевтичною галуззю йдуть електронне виробництво та обладнання, страхування, цінні папери та інвестиції, а також авіаперевезення.
Найбільшим федеральним лобістом у першій половині 2023 року була Торгова палата США, яка витратила близько $35,9 млн. Американська асоціація фармацевтичних досліджень та виробників (PhRMA) також продовжувала залишатися великим гравцем, витративши 14,5 мільйона доларів.
Нафтогазова промисловість була серед найбільших витрат на федеральне лобіювання в першій половині кожного року з моменту сланцевої революції в США в 2008 році. За перші 6 місяців 2023 року нафтогазова галузь витратила понад 65 мільйонів доларів на федеральне лобіювання, що приблизно на 103 000 доларів менше, ніж за аналогічний період 2022 року.
Авіаційна галузь, до якої належать виробники літаків, державні та приватні авіакомпанії, а також служби вантажних авіаперевезень, зазнала незвично значного зростання середньорічних витрат у 2023 році, встановивши галузевий рекорд у розмірі близько 69 мільйонів доларів. Цей рекорд є значним відхиленням від попередніх піврічних витрат галузі авіаперевезень, які у 2022 році становили приблизно $59 млн.
Найбільшими клієнтами з лобіювання авіаперевезень на федеральному рівні були Boeing Co, FedEx Corp, United Parcel Service та United Airlines Holdings. Збільшення витрат цих компаній на федеральне лобіювання можна пояснити запровадженням Закону про забезпечення зростання та надійного лідерства в американській авіації (Securing Growth and Robust Leadership in American Aviation Act), також відомого як Закон про відновлення повноважень Федерального управління цивільної авіації (Federal Aviation Administration -FAA) від 2023 року.
Станом на вересень місяць, Закон про відновлення повноважень FAA 2023 року є шостим найбільш лобійованим федеральним законопроектом у 2023 році, на лобіювання якого 211 клієнтів витратили кошти за або проти нього. Закон про відновлення повноважень FAA включає положення про збільшення цільових показників найму авіадиспетчерів, створення програми підтримки утримання авіаційних фахівців, заборону FAA вимагати носіння масок або вакцинації від COVID-19 та підвищення пенсійного віку пілотів комерційних авіакомпаній до 67 років.
Комерційні банки також встановили галузевий рекорд середньорічних витрат у 2023 році, витративши понад 34,7 мільйона доларів — приблизно на 4,2 мільйона доларів більше, ніж за півріччя 2022 року. Попередній піврічний рекорд був встановлений у 2013 році, коли комерційні банки витратили на лобіювання близько $34,6 млн. Трьома найбільшими групами комерційних банків, які займалися лобіюванням у першій половині 2023 року, були Американська асоціація банкірів, Незалежні громадські банкіри Америки та CitiGroup Inc.
Приплив лобізму з боку комерційних банків, ймовірно, є наслідком прийняття Закону про конкуренцію на ринку кредитних карток 2023 року, спірного законопроекту, внесеного сенатором Діком Дурбіном. Цей законопроект спрямований на конкуренцію в індустрії обробки кредитних карток, прагнучи знизити плату за обробку для малого бізнесу.
Середньорічні витрати на лобіювання також зросли для груп, що виступають проти абортів, які встановили новий піврічний рекорд витрат у розмірі 750 000 доларів. Найбільше коштів витратили організації " Susan B Anthony List " та " Right to Life", які домінують серед груп, що лобіюють заборону абортів на федеральному рівні. Приблизно в той час, коли у 2022 році Верховний суд США виніс рішення у справі Доббс проти Джексона, що скасовує право на аборт, групи, що виступають проти абортів, витратили 690 000 доларів протягом перших двох кварталів федерального лобіювання.
Групи, що підтримують право на аборт, включаючи "Плановане батьківство" і Центр репродуктивних прав, витратили 1,2 мільйона доларів до середини 2023 року, в порівнянні з приблизно 1,5 мільйона доларів за перші 6 місяців 2022 року.
Наразі, лобіювання корпоративних інтересів у США буде тільки набирати обертів, оскільки в умовах регулярних змін законодавства, розвитку технологій та катаклізмів міжнародної політики, великий бізнес гостро потребує захисту у політиків.
Новини