Чому у США затримують передачу винищувачів Україні: з чим можуть бути проблеми

Збити російські літаки буде не так вже й просто навіть із американськими літаками на озброєнні

Пішла друга половина червня. Проте поки що немає жодних натяків на те, що зовсім скоро Україна отримає обіцяні винищувачі F-16. Чому у США затримують передачу винищувачів? Чи зможемо ми вирішити проблему за обстрілами України КАБАми, якщо, все ж таки, отримаємо літаки? Видання "Коментарі" розбиралося в цих питаннях, проаналізувавши думки експертів.

У Повітряних силах Армії США підхід поетапний

Полковник запасу ВПС США Джеффрі Фішер в інтерв'ю для LIGA.net заявив, що протягом року у США готують кілька тисяч пілотів. Однак, за його словами, процес є важким та довгим.

"У Повітряних силах Армії США підхід поетапний. Спочатку пілота вчать базовим авіаційним навичкам. Потім - готують для роботи на конкретних типах машин - вантажні, транспортні, винищувачі, бомбардувальники тощо. Від початку до кінця - півтора-два роки і $1-3 млн. Важко, довго і дорого. Тому США вимагають, щоб підготовлені пілоти відслужили у ВПС ще 10-12 років, щоб компенсувати вкладені інвестиції. Також США відповідають за підготовку пілотів для інших країн. Загалом, за рік готують кілька тисяч пілотів", - зауважив він.

За словами Фішера, затримки F-16 для України пов'язані з тим, що не США пропонували ці винищувачі нашій країні, а НАТО.

Експерт припускає, що досі можуть йти якісь консультації Щось в Раді національної безпеки й на обговореннях по закритих каналах із РФ. Це викликає у Байдена серйозні побоювання, що F-16 Москва вважатиме ескалацією.

Водночас військовий наголосив, що значною перевагою є дозвіл США бити ракетами AТACMS по території Росії.

"Приємно, що Вашингтон дозволив хоча б обмежено бити ракетами AТACMS по РФ. Хоча, як на мене, обмеженість досі завелика. Росія – екзистенційна загроза існуванню України. Якщо український Генштаб будь-де на її території бачить легітимні цілі, він повинен мати можливість уражати їх", - запевнив полковник запасу ВПС США.

Наземна ППО у Росії може стати серйозною проблемою

Військовий аналітик Джастін Бронк в статті для британського Королівського інституту об’єднаних служб (RUSI) зазначив, що Україна сподівається, що обіцяні винищувачі F-16 дадуть їй змогу боротися з російськими бомбардувальниками, які засипають прифронтову зону плануючими бомбами – КАБами. Однак зробити це буде вкрай непросто.

Він зазначає, що російські літаки скидають бомби з великої висоти за 60-70 км від лінії фронту. Це досить далеко, щоб літаки могли бути перехоплені наземними системами ППО України. Існує сподівання, що саме F-16 зможуть перехоплювати російські літаки, але тут проблемою стає вже фактор наявності наземної ППО у Росії.

Аби не потрапити під зенітну ракету росіян, українським літакам доводиться літати на малих висотах навіть в тилових районах. А поблизу фронту вони знижуються майже до рівня землі. Цілком можливо, що Україна отримає ракети класу "повітря-повітря" AIM-120D для своїх F-16, радіус дії яких в теорії складає 160 км. Здавалося б, це дозволить українським пілотам збивати російські бомбардувальники, не потрапляючи в радіус дії російської ППО. Але на практиці AIM-120 не зможуть продемонструвати свою номінальну далекобійність. Все через те, що літати українцям все одно доводиться на вкрай малих висотах.

Як зазначив Бронк, одним із можливих рішень цієї проблеми є ракета "повітря-повітря" більшої дальності, така як європейський Meteor, яка летить до 200 км за оптимальних умов. Але Meteor несумісний з F-16, а також несумісний з винищувачами Mirage 2000-5, які Франція пообіцяла Україні.

Читайте також на порталі "Коментарі" - чи почули Зеленського в Німеччині: про що говорять його заяви.