Рубрики
МЕНЮ
Татьяна Веремеева
У Міністерстві охорони здоров'я України не підтвердили, що поставка вакцини проти COVID-19 від китайської компанії Sinovac через фірму "Лекхім" було вимогою китайської сторони. Директорат фармацевтичного забезпечення МОЗ межах назвав інформацію "конфіденційною". Про що це свідчить? Чи може бути, що МОЗ "заробляє" на китайській вакцині? Хто і як це може робити? Чи є шанс, що когось в Україні викриють на вакцинних махінаціях? Відповіді на ці питання "Коментарі" шукали разом з експертами.
Вакцина проти COVID-19 від Sinovac. Фото: Д. Романюк/Comments.ua
Політичний експерт Денис Гороховський зазначає, що у світі на сьогодні є лише кілька країн, які виробляють власні вакцини. Всі інші змушені закуповувати ці вакцини зовні.
"Кожен день ми бачимо новини про те, що якась країна домовилася про постачання партії вакцин з Китаю, Росії, США і т.д. І завжди це відбувається внаслідок діалогу уряду з безпосереднім виробником або ж керівництвом країни-виробника. Ніяких посередників, тільки прямі переговори. По-перше, це найефективніший нехай з точки зору швидкості процесів, по-друге, будь-які посередники збільшують вартість вакцини, — пояснює експерт. — І тільки в Україні з'явилася місцева фірма-прокладка, через яку намагаються організувати закупівлю".
На думку Дениса Гороховського, таке нетипове рішення справедливо викликає подив і питання до української сторони, на які сьогодні відповіді так і не дано.
"Сподіватися ж на те, що правоохоронні органи проведуть перевірку такого дивного рішення і дадуть йому правову оцінку, враховуючи всі попередні скандали, пов'язані із закупівлею МОЗ і відсутністю хоч якихось результатів з боку правоохоронної системи, не доводиться", — упевнений експерт.
Адвокат, керуючий партнер в Юридичній фірмі Patriot.Legal, голова Китайсько-Української торгово-промислової асоціації Денис Бондар наголошує: "Чутки про те, що люди, причетні до МОЗ, "наварюють", ходять в Україні давно. Але особливо вони загострилися на початку пандемії, коли був створений ковід-фонд, і закупівлі стали проходити за спрощеною системою".
Денис Бондар не виключає, що таке може відбуватися і з закупівлями китайської вакцини.
"Дивно, чому МОЗ не закуповує безпосередньо у китайської компанії, — говорить експерт. — В Україні при тендерах часто використовують компанію-прокладку між виробниками та державою. У більшості випадків прокладка афільованим з особами з державних компаній або міністерств, де оголошений тендер. Така схема використовується для завищення вартості товару, що поставляється державі. Таким чином обкрадається держава, в інтересах, як правило, пов'язаних з керівництвом державних органів осіб".
Викликає питання в експерта і засекречування такого договору.
"Будь-яку незручну інформацію для будь-якої структури або міністерств України, яка порочить такий орган або всю владу, як правило роблять конфіденційної - щоб уникнути скандалу і для покриття винуватців, які створили ситуацію. Давайте не забувати, що, як в правоохоронних органах, так і у владі існує кругова порука", — говорить Денис Бондар.
Шанс, що хтось "наварюю", в тому числі на закупівлю вакцин, буде викрито в Україні, бачаться експерту мізерними.
"Не будемо забувати про вкрай високу корумпованість правоохоронних органів. Навіть якщо відповідні факти правоохоронці й встановлять, то за відповідну винагороду швидко "втратять" докази. І навіть якщо справа дійде до суду, то там розвалиться через недостатність доказової бази. Схеми ж такого рівня, на мою думку, неможливі без участі вищих посадових осіб держави й зокрема міністерств", — резюмує експерт.
Нагадаємо, "Коментарі" писали про перспективи для України, якщо у світі стане обов'язковим паспорт вакцинації.
Новини