Рубрики
МЕНЮ
Владимир Лавский
Президент України Володимир Зеленський в відкриту почав війну з Конституційним судом України через рішення про закриття е-декларацій чиновників. "Коментарі" дізналися в експертів, що це означає для країни, і хто і проти кого грає резонансними судовими рішеннями, і чим це може закінчитися.
Аналітик, політтехнолог Олександр Кочетков впевнений, що ні про яку зупинці "антикорупційних реформ" у зв'язку зі скандальним рішенням Конституційного Суду мова не йде.
"Тому що не можна зупинити те, що і так міцно загрузло в болоті, — пояснює експерт. — По суті, КСУ сформулював юридичною мовою, що судді у нас повинні бути кастою жерців, які всі свої питання, включаючи контроль за діяльністю, повинні вирішувати у своєму ж колі. Але по факту так воно і є, тільки зараз це пропонується узаконити. А попутно КСУ декриміналізував незаконне збагачення, що, між іншим, повністю відповідає європейській практиці, де за подібні економічні злочини повинен бути не термін на зоні, а штраф з конфіскацією. І це було б цілком дієво для вітчизняних корупціонерів, які відрізняються патологічною жадібністю ".
Але в житті корупціонерів, на думку Олександра Кочетков, нічого не зміниться — як не чіпали до цього рішення КСУ, так не чіпатимуть і після.
"Якихось масових заворушень це не викличе — люди вже не вірять у справедливість і впадають в політичну апатію, що продемонструвала рекордно низька явка на місцевих виборах, — вважає аналітик. — У зовнішній політиці потрясінь теж не очікується. Тому що, на відміну від внутрішніх викликів, на зовнішні президент Зеленський реагує негайно — і надзвичайно уважно вловлює побажання наших західних партнерів ".
На думку кандидата політичних наук, політичного експерта Дмитра Гаврилюка, ситуація з рішеннями КСУ демонструє, що в Україні є сили, які націлені на демонтаж антикорупційних реформ. І не тільки.
"Їх головна мета — не дати відбудуться успішної України, — впевнений політексперт. — Це проросійські партії, які лукавлять, запевняючи, що хочуть нам добра. З їх точки зору, таке можливо лише в тісній кооперації з Росією (економічної, культурної, політичної) — і ніяк інакше. Якби ОПЗЖ Медведчука і підконтрольна Коломойському група "За майбутнє" реально хотіли відкоригувати закон про декларації, вони б не стали робити подання до КСУ. Якісь спірні питання цілком можна було вирішити в парламентських стінах, в рамках дискусії з іншими нардепами. Але їм потрібні були саме гальмування реформ, хайп. І вони це отримали".
Дмитро Гаврилюк звертає увагу, що Офіс президента, так само як опоненти чинної влади з "Європейської солідарності" і "Голосу" висловилися різко проти дій КСУ. І явно не збираються дозволити "відкотити" реформи.
"КСУ своїми рішеннями явно продемонстрував, що судова реформа повинна стати у нас реальністю, охопивши суди всіх інстанцій. Так, в ОП зараз нібито готують термінові зміни на законодавчому рівні. Так, на вчорашньому засіданні РНБО і Кабміну були прийняті серйозні рішення. Але між рішеннями і реальним діями у нової влади — прірва. Якщо ми не побачимо найближчим часом реальних ходів, то отримаємо колосальні проблеми і з зарубіжними партнерами, і всередині України ", — прогнозує Дмитро Гаврилюк.
Політолог Андрій Мішин вважає, що політико-правової точки зору можна висловити тільки заклопотаність спробами зміщення і переслідування суддів КСУ.
"У тому числі — через журналістські "розслідування", різного роду залякування, виклики в ДБР, за допомогою сьогоднішньої акції під стінами КСУ, — перераховує експерт. — зневажаються принципи незалежності гілок влади. З моєї точки зору, рішення КСУ — це захист суверенітету України. Тому що декларації наших топів стають "здобиччю" представників зовнішнього управління. А це точно на шкоду Україні. До того ж в будь-якій країні, яка вважає себе демократичною, право, суди — це святе. І якщо на кожне рішення суду президент буде його розпускати — до чого ми прийдемо? "
Андрій Мішин нагадує, що глава КСУ і його зам призначені за квотою президента Зеленського.
"Знову сказати, що він "помилився", як раніше з генпрокурором Рябошапкою і главою ОП Богданом, яких уже змінив, — в черговий раз розписатися у власній некомпетентності, — упевнений політолог. — До того ж президент може змінювати лише 6 осіб з 18 в КСУ. Парламент може міняти свої 6 осіб. До речі, нова Рада так і не поміняла поки, тому що "Слуга народу" ніяк не може визначитися ... До всього іншого — ми плюємо на рішення з'їзду суддів, де вибирають ще 6 представників в КСУ. Дивно, але президент — гарант Конституції — зневажає зараз цю саму Конституцію. Наскільки Зеленський впевнений, що ВР — люди Коломойського, представники ОПЗЖ і "Батьківщини" проголосують за його закони, спрямовані проти КСУ? Замість того, щоб збалансувати країну, Зеленський, як мені здається, ще більше розхитує наш і без того втомлений від штормів човен".
Новини