Прирівняти корупцію до держзради: чи є в цьому сенс – що може бути ефективніше
Проблему корупції не вирішив навіть Китай, проводячи публічні страти корупціонерів, менше їх не стає
Корупція залишається ахіллесовою п'ятою України навіть під час війни. Йде пошук різних шляхів боротьби з нею, але скандали спалахують постійно. Президент України Володимир Зеленський в інтерв'ю Наталі Мосейчук заявив, що хоче на час воєнного стану прирівняти корупцію до держзради. Як оцінюєте таку пропозицію, так само як спроби викривати корупціонерів через спеціальні портали? Чи існують, в принципі, дієві заходи боротьби з корупцією? Портал "Коментарі" із цими питаннями звернувся до експертів.
Корупція є у будь-якій країні, просто десь – більше, десь – менше і Україна тут приблизно посередині
Представник Економічної експертної платформи Олег Гетман упевнений, що немає жодного сенсу у тому, щоб прирівнювати корупцію до держзради. У нас і так, пояснює він, досить жорсткі статті за корупцію у чинному Кримінальному кодексі. І слід просто виконувати норми законодавства. Навіщо посилювати інституційні можливості органів, які борються з корупцією. А не вводити в КК нові статті, зокрема, прирівнюючи корупцію до держзради.
На думку експерта, нам потрібне.
1. Продовження та завершення судової реформи. Щоб не лише Вищий антикорупційний суд карав корупціонерів, а й суди всіх інстанцій.
2. Перезавантаження всіх органів, які вважаються нині найбільш корумпованими: податкова та митна служби. Повне перезавантаження, за принципом НАБУ. Щоби міжнародні експерти обрали керівництво цих служб, потім пройшла повна переатестація всіх кадрів, були встановлені гідні зарплати. Тож ми очистимо найбільш корупційні органи.
3. Перезавантаження Бюро економічної безпеки (БЕБ), яке має боротися зі злочинами, безпосередньо пов'язаними з корупцією. Теж за принципом формування НАБУ – з конкурсами, міжнародниками. Відповідний законопроект №9080 слід ухвалити цього року.
Ефективним методом боротьби з корупцією є портали для її викривачів
Народний депутат України ІХ скликання (фракція "Слуга Народу"), заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань антикорупційної політики Олена Мошенець вважає за ефективний метод боротьби з корупцією портали для її викривачів.
За її словами, на вже десятки країн (серед них – США, Австралія, Сербія, Японія, Великобританія) запровадили закони чи гарантії захисту викривачів у своєму антикорупційному, трудовому чи етичному законодавстві. Встановили премії та захист для викривачів.
У багатьох країнах, продовжує вона, діють спеціальні портали для повідомлень викривачів корупції. Так, у Канаді можна подати заяву про протиправні дії через сайт Офісу уповноваженого з чесноти в державному секторі (Office of the Public Sector Integrity Commissioner). А в Ірландії анонімно повідомити про порушення у сфері фінансів та безпеки на роботі можна на сайті Protected Disclosures. У Данії, яка займає кілька років поспіль перше місце в Індексі сприйняття корупції (СРІ), кожна компанія як державна, так і приватна з 50 працівників має налаштувати внутрішню систему викривачів корупції.
В Україні, зазначає вона, з 2020 року діє Закон про викривачів корупції, який визначає статус викривачів та їхні права.
Прирівнюванням корупції до держзради, посиленням покарань – проблему не вирішити
Кандидат економічних наук, екс-директор з розвитку бізнесу АТ "Укрзалізниця" Андрій Рязанцев вважає, що прирівняти корупцію можна до чого завгодно. Тільки навряд чи це дасть значний результат.
На жаль, зазначає він, у нас є випадки, коли й правоохоронні органи, у тому числі зав'язані на боротьбу з корупцією, стають її частиною. І прикривають учасників схем, системи. А звичайні люди не можуть довести свою правоту.
Експерт також називає проблемою те, що судова система у нас абсолютно викривлена, вона працює не на підтримку правового поля, не на винесення справедливого вироку, а заточена на покарання.
Читайте також на порталі "Коментарі" - прирівнювання корупції до держзради, вибори, війна у довгу: про що говорять заяви Зеленського.