Експерт розповів, для чого насправді могли створити закон про олігархів

Анонсований Зеленським закон повинен визначити критерії, за якими той чи інший бізнесмен потрапить під термін "олігарх"

У Верховній Раді 2 червня зареєстрований як невідкладний президентський законопроект №5599 про боротьбу з олігархами, а вже наступного дня на сайті українського парламенту був опублікований текст проекту закону.

Економічний експерт, координатор громадської ініціативи "Рух бізнесу України" Андрій Гарнат поділився з порталом "Коментарі" думкою, для чого насправді міг бути створений закон про деолігархізацію.

За словами фахівця, заявлений сенс "Проекту закону про запобігання загроз національній безпеці, пов'язаних з надмірним впливом осіб, які мають значну економічну або політичну вагу в суспільному житті (олігархів)" №5599 гранично простий - відключення можливості у фінансово-промислових груп і окремих осіб задавати свій власний порядок денний в українських медіа. І, на перший погляд, все виглядає логічно і швидко піддається реалізації. Але вдаючись в деталі глибше, починають вимальовуватися цікаві нюанси, сукупність яких підсвічує законопроект вже в іншому світлі та з іншим змістом.

"... Що відразу ж спадає на думку - що завадить особам, які мають статус "олігарха" і які пройшли позитивно за критеріями "політик, контролює ЗМІ, має значні активи і монопольний бізнес", розмити одну зі складових свого статусу? Адже подібний фокус, але в більш дрібних масштабах, ми можемо спостерігати на прикладі різного рівня чиновників по всій країні, коли активи оформлюються на не пов'язаних осіб і в такому форматі існують роками, без можливості того ж НАЗК вплинути на ситуацію", - говорить експерт.

Він нагадує, що президент обґрунтовує необхідність прийняття даного законопроекту словами: "олігархи не будуть впливати на ЗМІ і політику".

"Але дозвольте, навіть якщо припустити крайній ступінь "перемоги над олігархізмом", коли останні втратять всі свої ЗМІ, що завадить вкласти вивільнені кошти в режимі інкогніто в 30-50 YouTube каналів і сторінок в соціальних мережах, які вже стають новими ЗМІ? І таким чином продовжити впливати на уми електорату, але тільки в ще більш широкому спектрі. Адже ефірне TV зараз має досить вузький спектр цільової аудиторії і, фактично, не захоплює молоде покоління", - пояснює Андрій Гарнат.

З огляду на вищенаведене, експерт ставить ще одне питання: "А чи не переділ це медійного ринку під угодних пропрезидентських осіб?"

Раніше портал "Коментарі" писав, чи потрібен Україні закон про олігархів.