Чи буде відповідальність за неявку за повісткою: чому уряд скорочує строк з’явлення в ТЦК

Не зовсім зрозуміла мета такого прискорення з'явлення за повісткою з огляду на відсутність пояснень з боку уряду, яким чином формується перелік тих, хто потрібен для мобілізації

В Україні продовжується загальна мобілізація. Одна із тем, яка цікавить українців полягає в тому, що через зміни в законодавстві, повістка в поштовій скриньці тепер може опинитися у кожного військовозобов'язаного громадянина України. Зокрема, Кабмін вніс зміни до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Термін явки до ТЦК скоротили з 14 до 7 днів. Чи буде відповідальність за неявку за повісткою і хто їх отримає? Видання "Коментарі" з цим питанням звернулося до експертів.

Уряд цікавить виключно виконання плану

Голова профспілки Українська незалежна фундація юристів, голова АТ "Кравець та партнери", адвокат Ростислав Кравець зазначив, що дійсно урядом 1 жовтня було прийнято відповідні зміни до 560 Постанови, де було змінено строк з'явлення до ТЦК за повісткою.

"Якщо це стосується обласних центрів, то зменшено час з’явлення з 14 днів до 7, якщо це інші населені пункти, то з 14 до 10 днів. Насправді, не зовсім зрозуміла логіка уряду і, що саме намагається виправити уряд чи покращити зменшенням строку з'явлення за повісткою. Так як на сьогоднішній день відповідно до вимог Кодексу України про адміністративне правопорушення фактично штрафів за нез'явлення, несвоєчасне з'явлення за повісткою немає. Також не зовсім зрозуміла і мета такого прискорення з'явлення за повісткою з огляду на відсутність пояснень з боку уряду, яким чином формується перелік тих, хто потрібен, в першу чергу, для мобілізації і хаотичні дії з приводу бронювання, в які також постійно вносяться зміни", – зазначив експерт.

Ростислав Кравець додає, тим більше, як показує попередній досвід, всі дії уряду направлені на перекладання відповідальності з тих, хто повинен приймати рішення, керувати мобілізацією на місця, куди в принципі просто доводиться план.

"Нікого не цікавить ні якість осіб, я маю на увазі їх здоров'я, фах, їх потреба для національної економіки. Цікавить виключно виконання плану. В подальшому це призводить, як до зловживань, так і до нанесення шкоди національній економіці України. Тому насправді саме зменшення строку з'явлення за повісткою жодним чином не вплине на, принципі, мій погляд, на мобілізацію. А також не призведе до якихось масових штрафів громадянам України", – підсумував співрозмовник порталу "Коментарі".

В Україні продовжується загальна мобілізація

Адвокат, голова ВГО "Правозахисна організація "Спільна Мета" Ігор Печенкін зазначив, що через зміни в законодавстві та постійне його оновлення створюється загальна тенденція до хаосу в цих відносинах. Таке ставлення значно погіршує вимоги до забезпечення прав громадян та до суб’єктивних порушень, які вчиняються працівниками Територіальних Центрів комплектування та соціальної підтримки (далі ТЦК та СП).

"Такими змінами стали внесені Кабінетом Міністрів України Постанови "Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" від 01.10. 2024 року №1130 (далі - Порядку). Вона опублікована в Урядовому кур’єрі від 03.10.2024 року №200, отже вступила в законну силу. Так, окрім іншого, Кабінет міністрів вніс зміни до пункту 34 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, скоротивши термін, упродовж якого військовозобов’язані, які отримали повістку, мають прийти до територіального центру комплектування вже не чотирнадцять, а сім днів, а в разі після надсилання виклику поштою рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та описом вкладення та повідомленням про вручення, в якому розписалася та особа, якій воно надіслане", – говорить експерт.

Він продовжує, метою такої ініціативи на думку її авторів має стати: "Таке рішення дозволить пришвидшити централізоване оповіщення військовозобов’язаних та резервістів".

"Однак, не погоджуюся з правовою доцільністю та законністю прийняття такого рішення і ось чому. Перш за все хочу нагадати статтю 8 Конституції України, згідно нормами якої: в Україні визнається і діє принцип верховенства права. Конституція України має найвищу юридичну силу. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі Конституції України і повинні відповідати їй. На підставі законів України здійснюється досягнення принципу верховенства права та регулюються правові відносини. Закони є актами вищої юридичної сили щодо інших нормативно-правових актів, а найвищу юридичну силу має особливий вид закону — Конституція України, якій повинні відповідати всі решта законів. Постанови Кабінету Міністрів України є Актами нормативного характеру, які видаються у формі постанов та можуть бути оскаржені до суду в порядку та у випадках, установлених законом. Отже, згідно Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який бу затверджений також Постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 року № 560, такий порядок встановлений в пункті 34 Порядку з визначенням таких термінів", – зазначив Ігор Печенкін.

За його словами, враховуючи стислий термін такого повідомлення, що вказано в абзаці четвертому пункту 34 Порядку, а саме: "Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ надсилається адресату протягом 48 годин після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного з населеного пункту, що є адміністративним центром області, визначається протягом семи діб, а з інших населених пунктів - протягом десяти діб від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення".

"Однак, з метою уникнення адміністративних затримань, саме уповноваженими на це посадовими особами ТЦК та СП (що потрібно перевірити призовнику чи військовозобов’язаному у встановленому у вказаній Постанові КМУ №560 від 16.05.2024 року спосіб) в порядку ст.261, 262 КУпАП в порядку пункту 47 даного Порядку, потрібно повідомити про те, що Ви маєте намір оскаржити до суду такі дії та потребуєте адвоката для захисту Ваших прав. Необхідно звертатися до ТКЦ та СП за відстрочкою відповідно до вимог ст.23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" будь якого ТЦК та СП із заявою про необхідність надання Вам відстрочки. Вони протягом двох тижнів мають перевірити та Комісійне прийняти рішення про надання Вам такої відстрочки. ҐА в даний час потрібно правильно підготувати та подати до суду оскарження такої прогнозовано негативної відмови в наданні відстрочки. За пунктом 60 Порядку - до ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, а Пунктом 63 передбачено те, що Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. Порядком №560 в абзаці 6 пункту 60 передбачене САМЕ СУДОВИЕ оскарження рішення Комісії, що за духом права та правовими нормами також є незаконним, оскільки передбачається перегляд рішення вищестоящою в ієрархії структурою: "У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку", - проінформував адвокат.

Тому, радить Ігор Печенкін, під час вручення повістки – поводити себе пристойно та спокійно, наполягати на надання можливості поговорити з адвокатом для захисту своїх прав.

"Терміново ви маєте оформити звернення до ТЦК та СП та потурбуватися одразу про оскарження рішення ТЦК та СП. За час розгляду вашої заяви та скарги відносно вас не можна буде застосувати засобі примусу без вашої на те волі. Крім того, внесли зміни в пункт 84 Порядку, за яким у військово-обліковому документі військовозобов’язаного, якого призвали на військову службу під час мобілізації, ставили відмітку про виключення з військового обліку військовозобов’язаних. Тепер районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК) проставлятимуть відмітку про зняття. Визначили, що військовозобов’язаних, які добровільно виявили бажання проходити військову службу за призовом під час мобілізації у військовій частині чи підрозділі, органі, закладі, установі СБУ (далі — підрозділ СБУ) призиватимуть: командири військових частин або керівники ТЦК; начальники підрозділів СБУ. Військовозобов’язані подаватимуть заяви на ім’я командира військової частини або керівника підрозділу СБУ за формою згідно з додатком 13 до Порядку. До заяви необхідно також додати військово-обліковий документ, документ, що посвідчує особу та про освіту", – говорить адвокат.

Він зауважує, таких військовозобов’язаних на військово-лікарську комісію направлятимуть командири військових частини або керівники ТЦК. За результатами медогляду, розгляду заяви та документів командир військової частини або керівник підрозділу СБУ прийме рішення про призов військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації. ТЦК на підставі витягу із наказу командира військової частини (керівника підрозділу СБУ) зніме військовозобов’язаного з військового обліку. У разі невідповідності вимогам щодо проходження військової служби за станом здоров’я або професійно-психологічним характеристикам командир військової частини або керівник підрозділу СБУ відмовить військовозобов’язаному.

Читайте також на порталі "Коментарі" - Міноборони оновило дані: скільки повісток уже надіслано через "Укрпошту".