Рубрики
МЕНЮ
Сергей Медведев
Україна отримала статус партнера в програмі розширеного партнерства НАТО. Про це 12 червня повідомив офіційний веб-сайт Північноатлантичного альянсу. Цей статус є складовою частиною Ініціативи НАТО щодо взаємосумісності з партнерами. Мета Ініціативи – підтримка та поглиблення співробітництва між державами-членами і партнерами, що вносять значний внесок в операції та місії під проводом НАТО.
Заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму Богдан Петренко звертає увагу, що коли ми говоримо про будь-які кроки у напрямку євроінтеграції або євроатлантичної інтеграції – ми однозначно демонструємо світові, що Україна цивілізаційно є частиною західної цивілізації.
"І – в контексті збройного конфлікту з РФ – це ще раз демонструє, що на Сході України – не війна двох пострадянських республік, – зазначає експерт. – Мова йде про міжцивілізаційний конфлікт, в якому Росія веде агресію проти західних цінностей. Це важливо з точки зору усвідомленості світом поділу на "свій -чужий" в цьому протистоянні".
Інша важлива складова, за словами Богдана Петренко, – це демонстрація Заходом підтримки України.
"Це також сигнал іншим країнам НАТО про те, кого підтримувати в конфлікті, – пояснює експерт. – Це – відчуття західного "плеча" і демонстрація хто є "свій" у конфлікті на Сході. Важливий компонент, особливо сьогодні, коли в умовах кризи частина західних політиків ще вище підніме прапор "зняти санкції з Росії"... Звичайно, програма передбачає і певне практичне поглиблення співпраці між НАТО і Україною. Зокрема – кадрової та інформаційної (доступ до розвідувальної інформації). Це ще одна складова – демонстрація послідовності політики щодо України".
Останнє, підкреслює Богдан Петренко, важливо для подолання негативний тенденцій всередині нашої країни про те, що "захід наплює на наші інтереси" і "ніякої інтеграції все одно не буде".
Експерт акцентує увагу і на двох негативах.
"Перший і традиційний – Україні треба бути готовою до того, що будь-які рухи в бік НАТО дуже болісно сприймаються в Кремлі, – попереджає заступник директора Українського інституту дослідження екстремізму. – І однозначно нас може очікувати якась "отвєтка" – чи чергова роздача паспортів на окупованих територіях, або посилення бойових дій, або стимулювання якихось внутрішніх конфліктів. Ймовірно, саме тому на рівні президента України питання про новий статус України в НАТО ігнорується".
Другий негатив – покладання занадто оптимістичних очікувань.
"Цей рівень співпраці – далеко не План дій щодо членства, – каже Богдан Петренко. – І він ніяк не наближає нас до самого членства. Це може навіть бути черговою спробою знайти довготривалу (а можливо і постійну) заміну ПДЧ. Поки у нас не вирішено питання щодо збройного конфлікту з Російською Федерацією та існують проблеми з територіальною цілісністю, навряд чи ми зможемо очікувати повноцінних інтеграційних процесів".
Ризиків в отриманні нашою країною статусу партнера з розширеними можливостями НАТО немає, упевнений експерт з національної безпеці і оборони Українського інституту майбутнього Іраклій Джанашия. Але є два основних аспекти, на які варто звернути увагу при отриманні цього статусу.
"Перший – отримання можливості обміну розвідувальною інформацією з країнами НАТО. Це робить нас нехай на маленький, але все ж – крок ближче до Північноатлантичного альянсу, – зазначає Іраклій Джанашия. – Другий – можливість займати позиції в штаб-квартирі і оргструктурах НАТО. Цей пункт при правильному його використанні може підвищити статус України в очах країн-учасників Альянсу. Той самий випадок, коли відіслані представники будуть прямим чином впливати на авторитет країни".
За словами експерта УІБ, зазвичай в такі місця надсилаються ініціативні, добропорядні й амбітні люди: "Але з урахуванням того, що в нашій країні, як вихідця з "совка" ініціативність в армії і силових структурах карна, ми можемо як зміцнити авторитет, так і..."
Директор Центру міжнародної безпеки Валерій Кравченко вважає, що таке партнерство, незважаючи на всі програмні плюси, має свої ризики.
"Головний з них смисловий – Київ закриває для себе шлях членства в Альянсі, – зазначає директор ЦМБ. – Навіть незважаючи на зазначений у тексті посил про прагнення до членства, де-факто ми стали в ряд з традиційними партнерами-нейтральними країнами – такими, як Фінляндія чи Швеція (не кажучи вже про Йорданії та Австралії). Участь у програмі Грузії, яка також прагне стати членом, не аргумент. Самі грузини після 2014 року неодноразово скаржилися на те, що тепер їх не сприймають в Брюсселі як кандидатів на членство. Щоб не дратувати Росію. Тому що у Грузії є Абхазія і Південна Осетія, окуповані Росією".
Багато, підкреслює Валерій Кравченко, запитують, чому Угорщина, раніше блокувала євроатлантичні устремління України, проголосувала "за".
"Ось вам і відповідь – Україну "злили" в партнерство, – вважає директор ЦМБ. – А партнера вже не потрібно захищати статтею 5. Боюся, що цей "успіх" – останній на багато років у нашій євроатлантичної інтеграції. Ми згорнули на перехресті "не туди".
Як повідомляв портал "Коментарі", для вступу до складу Альянсу Україні потрібно прийняти п'ять законів, які в НАТО виставили в якості умови для членства. Про це розповіла віце-прем'єр з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанишина
Новини