Експерти розповіли, що необхідно змінити в країні, в тому числі і на законодавчому рівні, щоб зменшити кількість аварій і унеможливити уникнення винних від відповідальності
Кількість резонансних ДТП в Україні зашкалює. З останніх гучних – серпневе у Броварах за участю нардепа Олександра Трухіна (якого нібито не було за кермом) та жовтневе у Харкові за участю 16-річного підлітка , внаслідок якого померла людина.
Чому таке стає можливим в Україні? Що потрібно зробити, щоб і такі ДТП, і уникнення відповідальності стали неможливими? Щоб розібратися у цих питаннях, видання "Коментарі" звернулося до експертів.
Чому в нас так багато ДТП? Тому що встановлено лише 200 камер відеофіксації
Ведучий "Надзвичайно. LIVE" на телеканалі LIVE, експерт з безпеки Олексій Павловський зазначає, що резонансні ДТП - це найчастіше події, в яких брала участь людина публічна. Або діти багатих батьків, відомих людей. Тому вони приковують увагу.
"Хоч, як на мене, немає різниці – звичайна людина стала винуватцем ДТП чи чиновник, нардеп, мажор тощо. Усі мають відповідати за законом. Із відповідальністю у нас, на жаль, проблеми", – наголошує Олексій Павловський.
Тим часом, продовжує він, Україна лідирує у Європі за кількістю смертей на дорогах.
"Чому в нас так багато ДТП? Тому що встановлено лише 200 камер відеофіксації. Причому вони працюють виключно на перевищення швидкості. Ну, а співробітників поліції на кожному розі не поставиш", – пояснює експерт.
Контроль на дорогах далекий від досконалості. Що робити? Олексій Павловський упевнений, що потрібний комплексний підхід.
"Так, нещодавно у Верховній Раді зареєстровано законопроект №6214 щодо посилення відповідальності за перевищення швидкості у населених пунктах. Їм, зокрема, пропонується штраф у 1,7 тис. грн. за перевищення швидкості в населених пунктах більш ніж на 30 км/год. А якщо швидкість перевищила більш ніж на 50 км/год, порушника хочуть позбавляти права водіння терміном від трьох до шести місяців. За перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів у населених пунктах більш ніж на 70 км/год – порушник може втратити права від півроку до року", – розповідає Олексій Павловський.
Він також повідомив, що є законопроект (поки він ще не розглядався у сесійній залі), який пропонує дозволити всім небайдужим громадянам, учасникам дорожнього руху, включаючи пішоходів, фіксувати порушення правил дорожнього руху на мобільний телефон – та відправляти до поліції.
"Таким чином, збільшиться відсоток порушників, притягнутих до відповідальності, – вважає експерт. – Це може стати важливим фактором безпеки на дорогах. Тому що кожен водій - чиновник, суддя, прокурор, депутат, звичайна людина - поводитиметься акуратніше. Адже розумітиме, що будь-якої миті його можуть зняти на мобільний телефон або відеореєстратор. На мій погляд – хороший стримуючий фактор".
Процеси, що відбуваються в країні, рішення, які ухвалює чинна влада, показують, що порушення закону – це норма
Адвокат, керуючий партнер у Юридичній фірмі Patriot.Legal Денис Бондар міркує так:
"Якщо намагатися об'єктивно підходити до ситуації, то таке можливе в будь-якій країні і, більше того, таке відбувається. Але наскільки часто… Тут уже різниця. В Україні учасниками різних резонансних ДТП нерідко стають люди, наділені владою та/або грошима, які мають зв'язок із владою чи правоохоронними органами. А за наявності відповідних знайомств, у нас майже будь-яку справу можна "вирішувати". Як правило, саме на стадії досудового слідства справа й ховається. Чому допомагає украй корумпована правоохоронна система".
Також справи, за словами адвоката, ховаються за наслідками різних експертиз, на підставі яких потім суди і виносять "потрібні" рішення. І допомагають уникнути відповідальності особам, причетним до тих чи інших правопорушень. Наприклад, причетним до розкрадання бюджетних грошей на різних інфраструктурних будівництвах.
"В Україні існує негласне правило, що система своїх не здає. А влада та правоохоронні органи в нашій країні – це одне ціле. Адже саме влада вирішує питання щодо виділення розміру фінансування правоохоронцям. Ну, а правоохоронна система, у свою чергу, заплющує очі на багато порушень закону, – зазначає Денис Бондар. – Прикладами можуть бути справа про ДТП "Слуги народу" Трухіна, яка вже засекречена. Або ДТП за участю іншого нардепа – Юрченка у Львові. Була інформація, що депутат був під впливом наркотичних засобів. Але до жодних наслідків для нього це не привело. Також був випадок влітку 2021-го із ще одним "слугою" – Васильковським, якого запідозрили у керуванні під впливом наркотиків. Було навіть складено протокол (і він є в мережі!). Але, схоже, і тут нардеп вийде сухим із води. І це лише ті випадки, які потрапили до поля зору ЗМІ. А скільки є які не потрапили! Тобто чітко простежується "кругова порука" серед тих, хто у системі".
На думку Дениса Бондаря, процеси, що відбуваються в країні, рішення, які ухвалює чинна влада, показують, що порушення закону – це норма. Тим самим подається приклад, у тому числі, незміцнілим умам підростаючого покоління. Вони бачать на прикладі своїх батьків чи близьких, які викриті певною владою чи повноваженнями, що безкарність в Україні для таких людей є нормою.
"До тих пір, поки саме правоохоронна система залишатиметься корумпованою, жодних змін чекати не доводиться. Саме вона, з одного боку, покриває злочини, а з іншого – використовується як інструмент для залякування чи обмеження свобод людей та бізнесу. Аж до безмежного ув'язнення людей під варту без жодних підстав. Щоб уникнення відповідальності стало неможливим, необхідно просто дотримуватися норм закону. Всім без винятку незалежно від посади, зв'язків, капіталу. Але поки що залишається сумно констатувати факт, що кумівство і кришування, які процвітали в Україні і раніше, з моменту приходу Зеленського до влади лише посилилося. Верховенство права перестає працювати в нашій країні, дедалі частіше поступаючись першістю телефонному праву", – резюмує експерт.