Рубрики
МЕНЮ
Виталий Войчук
Карантинний режим і тотальне безробіття – ідеальні умови для роботи інтернет-шахраїв. Поки велика частина населення перебуває вдома і коротає час в соцмережах, аферисти користуються ситуацією, винаходячи все нові способи майже законного відбирання грошей у людей. Багато хто вже давно знайомі з представниками так званого мережевого маркетингу, які під пристойними приводами продають людям товари або послуги, які їм навряд чи потрібні. В умовах кризи і карантину вони трохи перебудувалися і тепер пропонують ще більш спокусливі речі – частку в бізнесі, ідеї для стартапів, легкий заробіток в інтернеті та багато іншого. "Коментарі" вирішили з'ясувати, як аферисти адаптувалися до сьогоднішніх реалій і яким чином можна вберегти себе від неприємних фінансових втрат.
Трохи історії. Multi Level Marketing (MLM, багаторівневий маркетинг) народився в США. В 1934 році Карл Ренборг заснував компанію Сalifornia Vitamins і став поширювати свою харчову добавку, пропонуючи відсоток вартості тим, хто перепродував його продукт. Двоє працівників його компанії згодом зробили логічний висновок, що не можна обмежуватися продажем одного товару. І тоді Річ Де Воса і Джей Ван Ендела в 1959 заснували свою власну фірму Амегісаn Way Соrрогаtion, знайому багатьом як Амwаy. З тих пір багаторівневий маркетинг почав свою ходу планетою.
Суть його, ймовірно, знають усі: подібні фірми не працюють з торговельними мережами, а продають свою продукцію виключно через своїх представників. Так, вони не є штатними співробітниками, за винятком верхівки піраміди і нечисленного персоналу складів і водіїв. Представники фірми є агентами і отримують винагороду, яка складається з власних продажів і реалізації товарів залученими ними іншими агентами. Таким чином, чим вище в пірамідальній ієрархії знаходиться агент, тим більше він може отримувати процентних відрахувань.
Згадує економіст Андрій Мартинюк: "Вперше з MLM я зіткнувся десь в 1995-му. Друг умовив піти з ним на презентацію фірми, що пропонує кухонне начиння. Вже хвилин через 5 мені стало дико смішно від тієї нісенітниці, яку лектор утовкмачував слухачам. Наприклад, він довго розповідав про якусь суперкастрюлю за 3000 доларів, в якій можна готувати без масла – нібито це смачно і економічно. Можливо, їжа справді смачна – не куштував, але зате я в умі швидко прикинув, що ця каструля окупиться в кращому разі років через 70. Я і запитав лектора: так в чому економія? Викладач нічого зрозумілого відповісти не зміг, але дуже недобре на мене подивився. А після того, як я відверто розреготався з приводу того, що покупцю такої "чудо-каструлі надається набір з 6 бокалів вартістю 200 доларів (можете собі уявити чарочку за 33 долари?), лектор розлютився, і настійно попросив нас піти. Тож якщо ви хочете щось придбати у MLM, то обов'язково уважно все читайте і вважайте", – рекомендує Мартинюк.
Чому деякі компанії воліють такий вид продажу – тема окремої економічної аналітики, ми ж сьогодні хочемо розповісти про те, як працюють агенти. Перед ними ставиться подвійне завдання: реалізація товарів (послуг) і залучення нових продавців. Мабуть, найбільш часто задається агентам питання таке: чому цих товарів немає в магазинах? Зазвичай на це відповідають, що товари унікальні і мають суперякість. Це перша брехня: не завжди мережеві товари відрізняються справді високим рівнем, та й аналоги у них бувають такі, що продаються звичайним способом.
Другий момент: ці товари дешевші, так як у них немає двох складових звичайних товарів – торговельної націнки магазину і витрат на рекламу. І це неправда: магазинні відсотки з лишком замінюються відсотками всіх учасників мережевої піраміди, а рекламні витрати все одно є. Зустрічається і телереклама фірм MLM (наприклад, у Avon і Mary Kay), випускається багато сувенірів з символікою, буклетів і плакатів, створюються відеокліпи, тощо. І ще: чималі коштів витрачається на проведення регулярних конференцій та щорічних заохочувальних круїзів для агентів, які відзначилися, виїздів на популярні курорти та багато іншого. Ці всі витрати, зрозуміло, також включені в ціни товарів.
Те, що покупець не завжди може помацати і розглянути товар, в MLM компенсується розповідями і переконаннями агентів – це їх головний обов'язок. І вам, напевно, зустрічалися окремі настирливі продавці, відв'язатися від яких не так просто – вони будуть намагатися продати товар (послугу), поки будуть відчувати хоч найменшу можливість зробити це. Мистецтву продавати їх регулярно навчають на тренінгах – вони знають, як переконати потенційного покупця у тому, що він просто не може обійтися без пропонованого товару і, врешті-решт, втюхати його йому. Тому, якщо на вас напав такий активний агент, якомога швидше і рішучіше відмовтеся, інакше вас будуть довго вмовляти.
Є два варіанти дій агентів. У першому випадку вони в соцмережах або в реальності з вами заводять дружбу, цікавляться вашими справами, інтересами, загалом, втираються в довіру. І вже потім ненав'язливо пропонують свою продукцію. Розрахунок на те, що вам буде незручно відмовити такій чудовій людині. Є другий метод, що нагадує тактику канадських хокеїстів, що вкидають шайбу в зоні супротивника, і вже там починають атаку. Згідно з цим методом, активні агенти відразу "беруть бика за роги" і незабаром після знайомства починають наполегливо рекламувати свій товар або послугу. Від таких, звичайно, легше позбутися, якщо вас не цікавить пропоноване.
Але поки що мова йшла про відомі фірми, які на ринку давно і, в принципі, їх продукції можна довіряти. Але останнім часом, у зв'язку з коронавірусом, активізувалися й інші прихильники мережевого маркетингу. Більшість представників цих пірамід заперечують, що є агентами подібного роду фірм. Ці люди або пропонують "новий унікальний вид бізнесу з "рекордною прибутковістю", або участь у так званих "партнерських програмах". Назви різні, але суть найчастіше одна: як тільки ви опинилися серед віртуальних друзів, вам одразу ж надходить пропозиція заробити за місяць (тиждень, день) великі суми! Суть "бізнесу" при цьому якщо і зазначається, то дуже розмито: участь в партнерській програмі, просування в інтернеті або щось інше в такому дусі. Як правило, агенти надсилають посилання на сайт або якесь відео, де ви нібито можете знайти відповіді на питання і почати заробляти.
Про подібні способи розлучення на гроші вже написано багато статей, але, тим не менш, вони продовжують жити і розмножуватися, а доведені безробіттям до відчаю люди готові братися за будь-яку пропозицію. Перевірити на "вошивість" такі пропозиції досить просто: попросіть хоча б в кількох фразах пояснити суть "бізнесу" і звідки береться прибуток. Якщо з вами відразу попрощалися (зрозумівши, що вас не розвести), то, напевно, з вами намагалися працювати шахраї. У разі, коли продовжують наполягати, щоб ви все-таки подивилися відео або прочитали статтю (мовляв, важко коротко пояснити), можете, звичайно, погодитися на це. Але при переході по посиланню, агенти зажадають ваш e-mail і номер телефону, щоб вони радували вас їх новинами. Тобто, ви ще поняття не маєте, про що мова, але вас вже хочуть закидати своїм спамом. Найнебезпечніший варіант, якщо з вас вимагають гроші за що-небудь – на це ні в якому разі не можна погоджуватися. Що ви отримаєте за це – велике питання. Журналісти "Коментарів" вмовили одну учасницю цієї платформи розповісти про її суті. Ось її повідомлення (в дужках наші коментарі).
"Можу розповісти про принципи практично всіх тутешніх проектів. Є воронка продажів. У когось вона починається з рекламного тексту, у когось з відеозвернення. А далі вже у всіх, хто як придумає. Людина просто розповідає, як ви заробите, і призводить математичні розрахунки, а вам вже вирішувати: чи треба це чи не треба, вірити чи ні. Від неї завжди можна відмовитися (не вірте цьому, – ред.), і вам більше ніякий спам надсилати не будуть (якщо ваші координати потрапили до них, то позбутися їх буде неймовірно складно, – ред.), так як всі дорожать репутацією (і до цієї фрази ми закликаємо поставитися критично, – ред.). Я пропоную взяти участь в партнерському бізнесі на основі освітньої платформи. У ній є курси вартістю 1000 доларів. Курси/тренінги абсолютно різні, стосуються всіх сфер: і саморозвиток, і всілякі навчання інтернет-професіям, навчання інвестуванню (ось тут настав час задуматися: якщо у вас є що інвестувати, то ви вже вмієте заробляти, – ред.). Заходите на цю платформу і починаєте її рекомендувати іншим (іншими словами – банальний мережевий маркетинг, – ред.). Ті, хто зацікавляться, прийдуть і своїм приходом забезпечать вам виплати. Курси можете самі вивчати, можете рекомендувати. Ціна входу завжди варіюється. Я заходила за 70 доларів, хтось після мене заходив за 100 і 150 доларів", – розповіла учасниця платформи.
Ось ще одне одкровення від представника однієї з мережевих інтернет-пірамід.
"Нелегко шукати кандидатів в наші проекти. Спілкування займає дуже багато часу, і буває, що з 100 чоловік знаходиш тільки 1-2 кандидатів. Є ті, хто заробляє 300 доларів в місяць, а комусь вдається "піднімати" за 10 000 доларів. Деякі тут пропонують навчатися на своїх курсах, отримати спеціальність, за допомогою якої можна потім успішно заробляти, розмістивши свої послуги на біржах фрілансера. Я купив один з курсів, з допомогою якого навчився озвучувати тексти і розмістив пропозицію на біржі фрілансу. А ще я проводжу платні курси для тих, хто хоче заощаджувати та накопичувати свої гроші", – поділився агент платформи.
Як бачимо, суть подібного "бізнесу": заманювати, зомбувати, витягати гроші за "навчання", яке полягає в тому, як розводити інших людей. На кримінальну статтю про шахрайство подібний "бізнес", напевно, не тягне, адже по суті вас "навчають", та й гроші ви віддаєте добровільно. Тому всі ці "бізнесмени" і ховаються в інтернеті. Щоб визначити справжні цілі "благодійника", задайте йому просте питання: чому він зацікавлений в тому, щоб ви робили якісь дії (нібито навчилися чогось) і заробили багато грошей, якщо він/вона (вже володіє цими знаннями та вміннями) може сам/а все заробити; у чому його/її інтерес? Напевно вам на це нічого не зможуть відповісти, і ви зможете зробити правильний висновок.
Раніше "Коментарі" розбиралися в нюансах посткарантинного синдрому українців.
Новини