Рубрики
МЕНЮ
Клименко Елена
У 2025 році в Україні знову загострюється увага до проблем, пов’язаних із якістю освіти. У період підготовки до вступної кампанії 2025 багато абітурієнтів та їхніх родин ставлять собі запитання: чи здатна вища освіта в Україні забезпечити конкурентоспроможність випускників у світі, де все вирішують навички, адаптивність і практичний досвід?
Фото: коллаж comments.ua
Війна, цифровізація, демографічна криза, трансформація ринку праці — усе це створює нові сучасні виклики для освіти, до яких більшість університетів ще не готові. Освітнє середовище потребує не просто адаптації, а переосмислення цілей та методів навчання.
Проблеми, які гальмують розвиток
Хоча українські університети прагнуть відповідати сучасним вимогам, проблеми вищої освіти залишаються хронічними. Серед основних: застарілі програми, недостатня практика, слабкий зв'язок з роботодавцями.
За даними CEDOS, лише 30% студентів працюють за
спеціальністю, здобутою в університеті. Це — прямий наслідок відірваності
освіти від реального сектора економіки. Теоретичне навчання, що не має
прикладного виміру, нівелює конкурентоспроможність випускників навіть
найпрестижніших ЗВО.
Окрім того, проблеми вищої освіти стосуються і управлінської структури: централізоване керування, обмежена автономія та бюрократія заважають реалізації гнучких реформ.
Вступна кампанія 2025: курс на гнучкість
Вступна кампанія 2025 року відзначається рядом нововведень. Зокрема, запроваджено електронні кабінети для абітурієнтів, що спрощує процес подачі документів та вибору спеціальностей. Однак, незважаючи на ці покращення, система вступу все ще стикається з проблемами, такими як недостатня прозорість та нерівний доступ до якісної освіти.
Популярні спеціальності серед абітурієнтів включають
інформаційні технології, медицину, право та економіку. Однак, існує ризик
перенасичення ринку праці певними професіями, що може призвести до зниження
конкурентоспроможності випускників.
Наскільки реально працює реформа вищої освіти
Попри те, що реформа освіти триває вже понад 10 років, більшість змін мають декларативний характер. Формальна автономія українських університетів часто нівелюється бюрократичними обмеженнями. Студенти й надалі отримують знання, які не відповідають потребам ринку.
Фахівці наголошують: потрібно переходити до компетентнісного підходу, активно залучати бізнес до формування програм і давати студентам більше впливу на освітній процес. Інакше реформи залишаться на рівні косметичних змін.
Європейський досвід як орієнтир
У порівнянні з Німеччиною, Швецією чи Нідерландами, вища освіта в Україні виглядає менш практичною. Там широко розвинене дуальне навчання — студенти паралельно отримують теорію та працюють за фахом. У нас же університети часто залишаються відірваними від економіки.
Академічна мобільність, яка є нормою в ЄС, в Україні лише починає розвиватись. Те саме стосується інвестицій в інновації — в Європі це системний пріоритет, у нас — поодинокі ініціативи.
Що робити далі
Щоб відповісти на сучасні виклики для освіти, система повинна оновитись зсередини. Потрібно:
· розвивати партнерства з роботодавцями;
· формувати програми за логікою ринку;
· запровадити незалежне оцінювання, яке справді відображає якість освіти;
· підтримувати академічну мобільність;
· інвестувати в технічну базу та цифрову інфраструктуру.
Однак частина викладачів і чиновників зацікавлені в збереженні статусу-кво. І без тиску з боку суспільства зміни можуть зупинитися. А це означає втрату не тільки часу, а й майбутніх поколінь.
Таким чином, майбутнє вищої освіти в Україні залежить від нашої здатності реалізувати глибоку, а не декоративну реформу освіти. Якісні зміни мають бути спрямовані не лише на студентів, а й на викладачів, управлінців та роботодавців. Лише тоді якість освіти стане не декларацією, а гарантією успіху — як для окремої людини, так і для країни.
Портал "Коментарі" писав, скільки коштує освіта в кращих університетах України.
Новини