В Україні повернули електронне декларування, але без важливої правки: про що це говорить

Підсумкове рішення Ради викликало невдоволення у партнерів, з якими текст був узгоджений заздалегідь

Верховна Рада 5 вересня проголосувала за повернення до електронного декларування в цілому. При цьому було провалено важливу правку про негайне відкриття реєстрів, на чому акцентували представники Центру протидії корупції, закликаючи президента ветувати цей варіант закону. Керівник фракції "Слуга народу" у парламенті Давид Арахамія спробував пояснити, що означає частковий провал голосування. І навіть запевняв, що чиновники, депутати можуть добровільно відкривати свої декларації для загального огляду. Але ситуація явно неоднозначна. Навіщо ВР проголосувала саме такий варіант повернення до е-декларування? Яка ймовірність, що законопроект буде переголосовано? Що взагалі можна сказати про ситуацію із декларуванням в Україні? Видання "Коментарі" із цими питаннями звернулося до експертів.

Ситуацію можуть залишити на якийсь час у підвішеному стані

Виконавчий директор Економічного дискусійного клубу Олег Пендзін зазначає, що низка пунктів, які нардепи змінили (уточнивши питання з тим, хто має декларуватися з підприємств публічного права; чи потрібно декларувати майно, якщо ти вже в одному місці його вказав і так далі) нічого принципово не змінюють у логіці процесу. Але їхнє рішення, що реєстр декларацій буде відкритий для загального доступу не раніше ніж через рік – може стати серйозним каменем спотикання, вважає експерт.

"Цілком можливо, ми побачимо вето президента саме через цей пункт. Тому що він не відповідає вимогам наших партнерів", – пояснює Олег Пендзін.

Втім, уточнює він, ситуацію можуть залишити на якийсь час у підвішеному стані. Щоб подивитися на реакцію і українського громадянського суспільства, і закордонних партнерів.

"Як приклад – ситуація із поверненням цього року податкового навантаження довоєнного рівня. Це було наше зобов'язання перед МВФ, яке хоч і йде врозріз із обіцянками президента, коли невдовзі після початку широкомасштабного російського вторгнення було запроваджено певні пільги для українського бізнесу. І що у підсумковому рішенні Ради змінили ситуацію з документальними перевірками – викликало невдоволення у партнерів, з якими текст було погоджено заздалегідь. І зараз Кабмін терміново підготував новий законопроект щодо повернення перевірок. Що стосується декларацій, схоже, та сама ситуація. Я так розумію, що текст було погоджено, але в останній момент з'явилася новація, яка, гадаю, не влаштує партнерів. І, швидше за все, президент накладатиме вето, а закон з його пропозиціями переголосують", – прогнозує експерт.

Ми чудово розуміємо, що маса чиновників у декларації не включають далеких родичів, на яких вішають активи

Співзасновник Українського інституту майбутнього та Центру економічного відновлення Анатолій Амелін поділився таким коментарем:

"Я не знайшов у розвинених країнах прикладів відкриття декларацій чиновників на загальний огляд. Як правило, інформацію про їхні особисті активи розкривають. Але в Україні антикорупціонерам вдалося пролобіювати норму, яка дає можливість усім перевірити, наскільки доходи/витрати чиновників, публічних осіб відповідають дійсності. По суті, це інструмент боротьби з корупцією… Важко сказати, чому не проголосували за загальне відкриття цих даних з огляду на те, що така практика була раніше. Мабуть, щось приховують".

Водночас, наголошує експерт, якщо ми будуємо правове суспільство та хочемо жити в рівних умовах, ВСІ громадяни України мають брати участь у процесі декларування доходів. Воно має бути максимально просте, автоматизоване. І це зніме питання щодо походження коштів у багатьох, упевнений Анатолій Амелін.

"Ми чудово розуміємо, – зазначає він, – що маса чиновників у декларації не включають далеких родичів, на яких вішають активи (нерухомість, яхти, авто, літаки-вертольоти). І ми цього не бачимо. А коли декларації подаватимуть усі, у контролюючих органів виникнуть логічні питання на кшталт – звідки у бабусі з пенсією 3 тис грн з'явилася нова яхта. І це буде найкращим інструментом боротьби з корупцією".

Але зараз, продовжує експерт, громадяни не готові до тотального декларування. По-перше, тому що це викликає певні складнощі (потрібно виділити час, заповнити декларацію, не всі це вміють, не всі хочуть, не всі готові відповідати). По-друге, як показують опитування, щонайменше 40% зарплат в Україні сплачуються в конверті.

"З огляду на це я б питання електронного декларування та відкриття даних зводив до наступного: ми повинні жити в максимально рівних, відкритих умовах, отримуючи чесні доходи, демонструючи їх. Але, щоб це сталося, потрібна податкова реформа – 10-10-10, яку Інститут майбутнього презентував у 2021 році. Тоді невигідно буде оптимізувати податки, – пояснює Анатолій Амелін. – Крім того, необхідне ухвалення рішень, що за старі "хвости" (за те, що не було задекларовано раніше) ніхто "наздоганяти" не буде. Умовно – з 2024 року укладається відповідний суспільний договір. Після чого всі складають декларації, показують свої активи. Але публічними мають бути лише декларації чиновників. Інших громадян це не стосується, доступ до їхніх декларацій мають мати лише представники відповідних антикорупційних органів".

Читайте також на порталі "Коментарі" - які очікування від візиту Блінкена до Києва – що обговорюватиметься.