Рішення РНБО щодо "УЗ" може вплинути на реформу корпоративного управління в Україні - ЗМІ
Журналісти з'ясували, чому звільнили керівництво і наглядову раду "Укрзалізниці"
Рішення РНБО про введення тимчасової адміністрації в "Укрзалізниці" і звільнення всього складу правління і наглядової ради могло бути ініційовано міжнародними партнерами України, які визнали неефективність реформи корпоративного управління на держпідприємствах. Про це пише "РБК-Україна" .
Видання нагадує, що члени наглядової ради "Укрзалізниці" відрізняються активною участю в різного роду скандалах замість того, щоб займатися розвитком компанії і передавати їй свій досвід з інших сфер. На прикладі Сергія Лещенка ЗМІ і експерти регулярно вказують, що серед членів наглядової ради є люди, які абсолютно не розбираються в залізниці. "Тим не менш, багато спостерігачів стверджують, що Лещенко місце в наглядовій раді дісталося не просто так - а з подачі великого постачальника коліс для" УЗ "- компанії Інтерпайп Віктора Пінчука", - йдеться в матеріалі. Також інтереси цього олігарха нібито лобіював відомий західний економіст, який часто коментує питання, пов'язані з Україною, Андерс Аслунд . З ним теж пов'язані певні скандали в наглядовій раді. Наприклад, він вирішив звільнитися, коли під тиском громадськості було прийнято рішення знизити для членів наглядової ради зарплати або на певний час взагалі від них відмовитися.
Інтереси логістичного бізнесу лобіює і литовець Адомас Аудіцкас, який також входить до наглядової ради "УЗ". Його підозрюють в сприянні постачання вживаних вагонів з Росії, які несуть пряму загрозу для безпеки перевезень як вантажів, так і пасажирів. У його офісі правоохоронці навіть проводили обшуки, а його прізвище прямо фігурувала в кримінальних виробництвах по цих епізодах.
Багато скандалів, пов'язані з наглядовою радою "УЗ", так і залишаються в колі залізничників, однак їх результати дуже чуйно відстежують іноземні кредитори. Наприклад, екс-топ-менеджер компанії Іраклі Езгубая розповідав про те, як наглядова рада в інтересах приватного бізнесу заблокував створення і розвиток філії "УЗ Карго".
Всі ці та багато інших фактів з історії наглядової ради "Укрзалізниці" довгий час ігнорувалися Кабміном. Навіть коли тимчасова слідча комісія Верховної Ради з питань зловживань на залізниці закликала звільнити наглядову раду разом з правлінням через участь в різних схемах і махінаціях - її думку проігнорували, - пишуть журналісти.
Журналісти додають, що на думку західних експертів, "досягнення" "Укрзалізниці", про які недавно писала в своїй довідкової записці Служба безпеки України, краще приводити в приклад при вивченні Кримінального кодексу, ніж при описі "кращих практик".
"Відповідні сигнали отримали й в апараті Ради нацбезпеки. "Укрзалізниця" вже стояла на порядку денному, проте саме завдяки нашим "західним партнерам", в тексті довідкових матеріалів СБУ з'явилася пряма рекомендація відсторонити керівництво та наглядову раду "УЗ" до формування повноцінних органів управління за стандартами OECD. Приблизно такий же текст в результаті перекочував в рішення РНБО, яким уряду дано протокольне доручення розібратися в ситуації.
Надалі "корпоративна перезавантаження в" УЗ "з легкої руки наших західних партнерів, в першу чергу, посольств Великої сімки, дозволить запустити аналогічні процеси і в інших держкомпаніях. Хоча цілком можливо, що спочатку для цього теж знадобиться перелік "аргументів" від Служби безпеки, а потім - рішення РНБО ", - резюмує видання.
Нагадаємо, що видання "Коментарі" інформувало про те, що "Укрзалізниця" виплатила банку країни-агресора $ 131 млн - ЗМІ.