Мільярди за "Мотор Січ": куди заведе Україну рішення про націоналізацію підприємства

Фінансовий експерт, економіст Олексій Кущ позитивно оцінює ідею влади про націоналізацію підприємства «Мотор Січ»

Куди заведе Україну рішення про націоналізацію підприємства "Мотор Січ"? Наскільки жорстким може бути відповідь Китаю і наскільки потужною - підтримка США, які, власне, наполягли на відмову від китайських інвестицій?

Експерт Українського інституту політики (УИП), магістр державного управління Володимир Воля вважає, що Україні навряд чи варто розраховувати на підтримку США в інвестиційному плані.

"Її не було і не буде, - каже він. - Розмови про те, що замість китайських інвесторів в українські проекти зайдуть західні, в тому числі американські, поки - лише розмови. Реалії ж такі, що ніякі американські інвестиції в наші об'єкти не прийдуть, щоб компенсувати відмову від китайських інвестицією".

Що стосується ситуації навколо "Мотор Січі", то поки все йде в бік арбітражів, зазначає Володимир Воля.

"Китайська сторона погодиться з тим, що скаже арбітражний суд. І, швидше за все, Україна буде виплачувати компенсації інвесторам. Офіційна реакція з боку керівництва Китаю вже є. Представник МЗС КНР Чжао Ліцзяні заявив, що Китай вимагає від України захисту законних інтересів китайських інвесторів в зв'язку з рішенням про націоналізацію підприємства "Мотор Січ". Він також нагадав, що понад 50% акцій підприємства належить китайським компаніям. А я нагадаю, що китайські акціонери "Мотор Січ" ініціювали арбітраж проти держави Україна в грудні 2020 року на $ 3,6 млрд. Так що попереду - судові розгляди і чергові удари по нашому бюджету та іміджу", - прогнозує експерт УІП.

При цьому він акцентує, що специфіка китайської політики реагування виглядає таким чином, що КНР намагаються не втручатися в ті питання, які не зачіпають комплекс двосторонніх відносин Китаю з іншими державами.

"Поки що КНР робить помірні дипломатичні заяви, не втручаючись в саму суть проблеми. І все ж видно, що Китай стурбований ситуацією. І розраховує, що вона буде дозволена справедливо. Думаю, очікувати ускладнення двосторонніх відносин не варто. Але історія з підприємством "Мотор Січ" однозначно завдає шкоди іміджу України як території для справедливого та захищеного інвестування", - резюмує Володимир Воля.

Фінансовий експерт, економіст Олексій Кущ позитивно оцінює ідею влади про націоналізацію підприємства "Мотор Січ".

"Цей крок узгоджується із загальною концепцією, яку висловила раніше в Офісі президента. А саме - що треба створювати національну авіакомпанію. Ми бачимо появу системної державної політики, - вважає Олексій Кущ. - Віддати ж "Мотор Січ" китайцем означало б втрату технологій, експорт знань. Представники КНР просто б використовували ресурси підприємства для створення у себе тих же авіаційних двигунів за українськими технологіями. Допустити цього не можна. Як і допустити закриття підприємства. Єдино правильне рішення - націоналізувати, створювати націоальну авіакомпанію".

На думку експерта, це знаменує перехід до кластерного підходу розвитку галузі.

"Якщо держава готова вкладати гроші в створення національних регіональних аеропортів, логічно створювати національного авіаперевізника, підтримуючи при цьому національного виробника. У підсумку отримуємо міжсекторальний кластер - для вантажних і пасажирських перевезень", - підкреслює Олексій Кущ.

Він акцентує, що на "Мотор Січ" є унікальна база для виробництва безпілотників, можливості для створення українських вертольотів - як цивільних, так і військових.

"Що стосується ситуації з китайськими інвесторами - важливо знайти механізми компенсації їх втрат. Вирішувати питання слід на найвищому політичному рівні. Потрібно вести пряму розмову. Китай - це схід, а там люблять певний церемоніал. Якщо ж Україна спробує спустити ситуацію в бік формальних рішень, це буде неправильно. Офіційним Києву і Пекіну потрібно порозумітися. І чим раніше і відкриття буде ця розмова - тим краще буде для всіх", - вважає Олексій Кущ.

Нагадаємо, на засіданні РНБО у четвер, 11 березня, йшлося не про націоналізацію "Мотор Січі", а про її повернення у власність українського народу відповідно до чинного законодавства