Закупівля тролейбусів в Миколаєві: як перемогу в тендері отримала РФ
Громадський транспорт Миколаєва можуть поповнити тролейбуси, запчастини яких виготовлені в Росії
Наприкінці 2020 року мер Миколаєва Олександр Сенкевич оголосив про придбання 60 одиниць нової техніки, що увійдуть в потік громадського транспорту міста. За словами чиновника, багатомільйонний тендер, забезпечений договором з Європейським банком реконструкції та розвитку, виграла компанія "Літан". Здавалося б, все легко і гладко, але зовсім скоро з'ясувалися цікаві подробиці.
Для початку, сам тендер. Сума, яку фінансує ЄБРР, значна — 20 млн євро. За цю суму планувалося закупити 60 новеньких тролейбусів, які б змогли модернізувати інфраструктуру громадського транспорту в Миколаєві.
Компанії-учасники почали подавати свої пропозиції ще у вересні 2020 року. Дивним видається те, що ще до офіційного завершення процедури Сенкевич вже оголосив переможця — не чекаючи закінчення оцінки всіх поданих варіантів.
Цікаво, що тендер передбачає придбання транспортних засобів, виготовлених "по вищому розряду". У них повинні знаходитися кондиціонери, навігатори, WI-FI-роутери, usb-розетки та інші зручності для пасажирів. Окремим вимогою замовника є виконання каркаса тролейбусів з нержавіючої сталі.
Ось тільки ТОВ "Торговий дім "Літан" ніколи раніше не був помічений у виготовленні подібних автомобілів. Компанія є постачальником тролейбусів марки "Дніпро". Збирають цей транспорт на "Південмаші", використовуючи кузови білоруського Мінського автозаводу і електроніку молдавської компанії "Інформбізнес" за основу. Відразу постає питання — яким же чином зможе виконати "Літан" всі вимоги Миколаївської міськради.
Втім, це вже не перший тендер на гроші ЄБРР, який виграє ця компанія. У 2019 "Літану" пощастило отримати замовлення на 9,5 млн євро для закупівлі тролейбусів в Кривому Розі.
Варто відзначити, що 54 тролейбуса, які доставлені на криворізьке КП "Міський тролейбус" укомплектовані деталями російського виробництва. Двигуни ДТА 1У-1 належать верстатам російського АТ "Псковський електромашинобудівний завод" (ПЕМЗ). І все, можливо, було б нічого, якби, крім іншого, це підприємство не займалося виробництвом техніки і деталей для російського військового комплексу.
Двигуни, подібні встановленим у новеньких тролейбусах, виготовляє також український держзавод "Електроважмаш". Їх ціни особливо не відрізняються. І тут знову постає запитання: а чому ж тоді обирають виробництво країни-агресора?
Цілком можливо, Миколаївський автопарк комунального транспорту незабаром теж поповниться тролейбусами з "російської начинкою". З цього випливає висновок, що ніби як вітчизняна компанія "Літан" на ділі витрачає кредитні кошти Європейського банку реконструкції та розвитку на економіку РФ, а не рідної країни.