Зміни правил страхування авто: скільки будуть коштувати страхові поліси для українських водіїв
Українських водіїв незабаром чекає нововведення, що стосуються страхування авто: згідно з новим законом, страхові суми поступово зростуть до 1 млн грн на одного потерпілого, що є значним збільшенням порівняно з нинішніми лімітами
Важливою інновацією стане також розширення застосування Європротоколу, що дозволить потерпілим у ДТП звертатися за страховою виплатою навіть у випадках, коли винуватець аварії не має страховки.
Нова ера українського автострахування: шлях до європейських стандартів
Україна стоїть на порозі значних змін у сфері автострахування, крокуючи в ногу з європейськими стандартами. Нещодавно Верховна Рада ухвалила законопроект №8300, який має на меті радикально переформатувати правила обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, відомого як "автоцивілка". Основною метою цих змін є підвищення страхових сум до рівня, встановленого у країнах Європейського Союзу, забезпечення більш ефективного захисту прав потерпілих у ДТП та зменшення бюрократичних перепон при отриманні страхових виплат.
Перший заступник голови Комітету ВР з питань фінансів, податкової та митної політики Ярослав Железняк наголосив на важливості додаткових поправок для індустрії страхування, які будуть внесені до законодавства найближчим часом. Ці зміни мають зробити автоцивілку дійсно дієвим інструментом захисту інтересів водіїв та потерпілих у дорожньо-транспортних пригодах.
Новий закон також передбачає поетапне підвищення максимальних розмірів страхових виплат до рівня, що відповідає європейським стандартам, впровадження швидкого здійснення гарантійних виплат потерпілим особам за страховиків-банкрутів та введення прямого врегулювання в усіх випадках ДТП, коли шкода заподіяна лише транспортному засобу.
У зв'язку зі змінами у законодавстві про автострахування, які Україна ухвалила навесні 2024 року, голова податкового комітету Верховної Ради Данило Гетманцев розкрив деталі, що свідчать про глибокі трансформації у цій сфері. До впровадження нового закону, ліміти відповідальності страховика за шкоду, заподіяну життю та здоров'ю потерпілих, були відносно невеликими, а саме 320 000 грн на одного потерпілого та 160 000 грн на одного потерпілого від шкоди, заподіяної майну, з загальним лімітом до 800 000 грн на одну страхову подію.
Однак, згідно з новим законопроектом, передбачається поетапне зростання цих сум до 1 млн грн за шкоду, заподіяну життю чи здоров'ю на одного потерпілого, та до 20 млн грн на один страховий випадок незалежно від кількості постраждалих. Щодо шкоди, заподіяної майну, ліміт виплат зросте до 2 млн грн на один страховий випадок.
Також законопроект вводить значне спрощення процедури отримання страхових виплат від страховиків-банкрутів, знижуючи час очікування з років до 90 днів. Введення прямого врегулювання дозволить потерпілим у ДТП звертатися за страховою компенсацією безпосередньо до своїх страховиків, навіть якщо винуватець не має страховки. Окрім того, розширене застосування Європротоколу спростить оформлення заяв про страхове відшкодування без необхідності викликати поліцію на місце ДТП.
Ці зміни, безсумнівно, покликані зробити систему автострахування більш ефективною та відповідальною перед потребами українських водіїв та потерпілих у ДТП, а також привести страхові виплати до рівня, який відповідає європейським стандартам.
Законопроект ще має бути підписаний спікером Верховної Ради та президентом України, але вже зараз можна сказати, що ці зміни стануть значним кроком вперед у забезпеченні безпеки та захисту прав учасників дорожнього руху. Українські водії та потерпілі в ДТП незабаром зможуть відчути на собі всі переваги європейського підходу до автострахування.
Наскільки виросли ціни на "Зелену Картку" для українських автовласників
Навесні 2024 року українських водіїв зустріло неприємне нововведення: з 15 березня вартість міжнародного автострахування "Зелена картка" зросла на значний відсоток. Залежно від терміну дії полісу, подорожчання варіювалося від 11,78% до 42%, викликавши занепокоєння серед автомобілістів, які планують поїздки за межі країни.
За даними Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ), основними чинниками, що спричинили це зростання, стали підвищений попит на цей вид страхування та відповідно збільшення кількості страхових випадків за кордоном. Нові тарифи на "Зелену картку" виглядають наступним чином: за 15-денний термін страхування легкового автомобіля тепер доведеться заплатити 1120 грн замість попередніх 1002 грн, а річний поліс подорожчав до 12446 грн проти минулорічних 8769 грн.
Важливо відзначити, що ці тарифи актуальні для в'їзду на території країн-членів міжнародної системи "Зелена картка", окрім Росії та Білорусі, при цьому для Молдови та Азербайджану застосовуються інші розцінки. Так, страхування на 15 днів для поїздок у ці країни тепер коштує 740 грн, що лише трохи більше попереднього тарифу у 730 грн.
Зростання середнього розміру страхового відшкодування за "Зеленою карткою" у 2023 році на 20% лише підтверджує тенденцію інфляції у країнах, де діє ця система, та зростання вартості ремонтних робіт. У комбінації зі збільшенням кількості звернень та змінами у структурі страхового портфелю, де частка легкових авто, що частіше потрапляють у ДТП, зросла, це призвело до необхідності перегляду тарифів.
Такі зміни, безперечно, внесли корективи у плани багатьох українських автовласників, які звикли до більш доступних цін на міжнародне страхування. Залишається сподіватися, що підвищення тарифів буде супроводжуватися покращенням сервісу та виплат, що у підсумку зробить "Зелену картку" не лише дорожчою, але й більш ефективною для українського споживача.
Вартість автострахування в Європі: від Швейцарії до Швеції
Так як Україна поступово інтегрується у ЄС, то варто очікувати у найближчому майбутньому і європейських цін на автостраховку. Розглянемо, скільки платять громадяни Європи за страхування своїх авто.
Автострахування є невід'ємною частиною витрат на володіння автомобілем у країнах Європейського Союзу. Йдеться не лише про законодавчу необхідність, а й про фінансову безпеку власників транспортних засобів. Згідно з останніми даними, Швейцарія залишається лідером за вартістю автострахування в Європі, де власники дизельних та бензинових автомобілів сплачують до €117 щомісяця. Натомість у Швеції спостерігається найнижча середня вартість страхування – всього €39 на місяць для дизельного авто.
Вартість автострахування істотно варіюється між країнами, що обумовлено різними податками, вартістю ремонтів та регуляціями. Наприклад, у Великобританії середня ціна за комплексне автострахування зросла до £995 (близько €1,160) в четвертому кварталі 2023 року, що на 58% вище порівняно з попереднім роком. У Італії вартість зросла на 6% за аналогічний період, у Іспанії – на 5%, у Франції – на 2%, а у Німеччині вона підскочила на 11-13%.
Отже, українським автолюбителям варто очікувати на значне зростання вартості автострахування у найближчі кілька років, а з огляду на високі страхові премії, автовласникам варто ретельно підходити до вибору страхової компанії та умов поліса.